Deel dit artikel
-

Nederland shopt voor 8 miljard eerste helft 2015

De Nederlandse consument heeft in de eerste helft van het jaar voor 7,96 miljard euro gewinkeld op internet, dat is 18,4 procent meer dan in 2014.

Van de bijna acht miljard online consumentenuitgaven is 3,9 miljard (+19,1%) besteed aan de aankoop van producten zoals telecom, elektronica en kleding. De overige 4,1 miljard (+17,6%) ging naar de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.

Een aantal details uit het nieuwe halfjaarrapport van Thuiswinkel.org:

– Online detailhandel is goed voor 8,5%van het totaal over alle kanalen
– Het gemiddeld besteed bedrag in Q2: 113,44 euro
– 32% van de online shoppers bestelde minimaal één keer via een mobiel apparaat.
– Het aantal mobiele kopers in Q2 ligt 13% hoger dan het jaar ervoor
– Van de mensen die mobiel shopten deed 23% dat minimaal een keer op de tablet en 14% op de telefoon

Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org: “We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen van producten in de eerste helft van 2015.”

“De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8%) in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van fysieke en online winkels.”

Opvallend is de groei in zeker twee sectoren: food/near food en sportartikelen. Eerstgenoemde is een positief signaal voor supermarkten en merken die voedingswaar via internet verkoopt.

Foto: Evan Mitchell (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond