Deel dit artikel
-

Nederland steeds vaker naar online supermarkt

Zeventien procent van de Nederlandse huishoudens deed begin 2016 online zijn boodschappen. Zes procent deed dat bij een supermarktformule. Al is dat het dubbele van vorig jaar, nog vaker gebeuren de FMCG-boodschappen bij niet-supermarkten als HelloFresh, Zooplus en Wijnvoordeel.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker GfK over hoe Nederland zijn online boodschappen (FMCG) doet.

Over heel 2015, zo blijkt, heeft dertig procent van de huishoudens wel eens online boodschappen gedaan. Maar het gros van de kopers kwam niet terecht bij een Albert Heijn of Jumbo maar bij dierenspeciaalzaken als Zooplus. Dat is nu namelijk het populairste segment, een teken dat de online boodschappen doen begint in te slijten in het aankoopgedrag.

Dat online boodschappen populairder wordt, merken supermarkten ook, al gaat het vooralsnog om bescheiden volumes. Vorig jaar realiseerden zij 0,9 procent van de verkopen via internet, in Q1 2016 is dat het dubbele.

GfK: “Online dagelijkse boodschappen groeit gestaag door, zowel in kopers als in bestedingen. In de meest recente periode heeft 10 procent (vorig jaar 6,4 procent) van de huishoudens online gekocht en 3 procent (vorig jaar 1,8 procent) van alle bestedingen dagelijkse boodschappen was Online.”

Respondenten geven aan dat het winkelgedrag in de komende drie jaar significant kan gaan veranderen. Ze verwacthen sowieso meer via internet én via de zelfscanner in de winkels te gaan shoppen. Qua uitgaven zouden de online supermarktuitgaven makkelijk met een factor zes kunnen stijgen. De consument krijgt die boodschappen liever thuisbezorgd dan dat hij ze gaat afhalen.

Foto: Tobias Mandt (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond