Deel dit artikel
-

‘Nederland voorop met serious games’

Nederlandse serious games gooien internationaal hoge ogen. Het Rotterdamse Ranj kreeg een Europese gameprijs voor een werving-en-selectie-spel voor advocatenkantoor Houthoff Buruma.

Serious games spelen nu ook bij de werving en selectie van advocaten een rol. De Rotterdamse makermaker Ranj lanceerde onlangs een game die advocatenkantoor Houthoff Buruma gebruikt bij het beoordelen van de persoonlijke kwaliteiten van aankomende advocaten. Het bureau won er twee weken geleden een European Innovative Games Award mee. De game is ook genomineerd voor een Accenture Innovation Award, waarvan de uitreiking volgende week is, en was eerder te zien tijdens de Wereldexpo in Sjanghai.

"Nederland loopt voorop met serious games" zegt creatief directeur Marcus Vlaar van Ranj. "Een van de redenen is dat de overheid al in een vroeg stadium onderzoek heeft gefinancieerd op dit terrein. De resultaten, bijvoorbeeld over virtuele werelden, het gedrag van spelkarakters of kunstmatige intelligentie, worden nu overgedragen naar de branche. Partijen als TNO hebben serious games ook relatief vroeg opgepakt."

Stresstest

Ranj maakte voor Houthoff Buruma, een van de grootste Nederlandse advocatenkantoren, een game om kandidaten te beoordelen, die tegelijk werkt als marketing voor het bureau. Onder de top van de advocatenkantoren is immers een grote strijd gaande over het binnenhalen van talent. Een game moet studenten meer aanspreken bij de keuze voor een werkgever. De bureaus beoordelen volgens Vlaar kandidaten vooral op persoonlijke vaardigheden. "De game test dan ook niet kennis, maar of kandidaten zogeheten people skills hebben. Zijn ze wereldwijs, kunnen ze makkelijk hoofdzaken van bijzaken scheiden, hebben ze een holistische visie? Een papieren casus of Powerpoint-presentatie spreekt studenten niet meer aan. Een game brengt de casus tot leven en bouwt extra spanning op.”

Studenten voor hun komst naar het Houthoff-kantoor al het verhaal van de game ingetrokken. Op de dag zelf moeten ze in kleine teams met elk twee pc’s aan de slag. In het spel wordt een Nederlands familiebedrijfje in de offshorebranche overgenomen door een Chinees staatsbedrijf. Het spelverloop past zich automatisch aan aan de beslissingen van de deelnemers. "De tijdsdruk van de game en de onderlinge strijd zorgt voor een stressvolle, complexe situatie waarin ze moeten zien te overleven. Daardoor gaan mensen zich natuurlijker gedragen. Raken ze gefrustreerd, blijven ze alleen werken of zijn ze teamspelers? Dat is allemaal belangrijk bij de beoordeling van kandidaten.”

Humor en feiten

Houthoff Buruma gebruikt het spel nu zo’n drie maanden. Om de twee weken komt er een groep van twintig studenten langs die het gebruiken. Het spel is niet alleen maar stressen. "Het moet ook een leuke ervaring zijn. Er zit humor in het verhaal. Maar de lol van het spelen is gekoppeld aan een serieus recruitmenttraject", aldus Vlaar.

Veel tijd bij de gameontwikkeling gaat zitten in research, want alles moet kloppen, zeker in de advocatuur. "Een goede serious gamemaker moet niet alleen bezig zijn met spelmechanismes, maar ook zijn algemene kennis goed bijhouden en zich verdiepen in onderwerpen. Voor elke game moet je veel onderzoek doen en samenwerken met opdrachtgevers,w ant het moet allemaal tot in detail kloppen."

??Management en therapie??

Ranj is elf jaar actief en heeft 35 medewerkers. Daarmee is het een van de grotere spelers op serious gamesgebied in Nederland. Dit deel van de gamesector groeit snel nu steeds meer grote bedrijven games intern inzetten. Zo gebruikt CapGemini serious games bij trainen van leiderschap, is de banksector ermee bezig rond het thema compliance en zet een kantoor als Berenschot het in om medewerkers inkoopmanagement bij te brengen. Vlaar: "We verwachten veel groei op het gebied van managementtrainingen. Daar is erg veel belangstelling voor. Een ander gebied dat nu opkomt is therapie, zoals het ontwikkelen van fijne motoriek of het beheersen van pijn."

*) De Houthoff Buruma Game is genomineerd voor een Accenture Innovation Award, waarvan de prijsuitreiking op dinsdag 2 november plaatsvindt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter Goes

Ik denk dat dit een goede zaak is; lekker innovatief en een goede manier om potentiele nieuwe medewerkers te onderzoeken. Helemaal van deze tijd dus hulde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond