Deel dit artikel
-

Nederlander achter nieuwe tv-dienst Intel

Intel werkt aan een decoder voor televisie die rekening houdt met de voorkeuren van de kijker. Dat vertelde de Nederlander Erik Huggers gisteren op het congres D: Dive Into Media van The Wall Street Journal. Huggers leidt sinds enige tijd een zelfstandige dochteronderneming Intel Media.

Huggers bleef nog tamelijk vaag over de decoder die onder meer een camera zou bevatten, maar verder gewoon op een bestaande televisie moet worden aangesloten.

Huggers schreef in de jaren negentig de eerste internetplannen voor Endemol, maar verdween al snel naar Microsoft, waar hij eerst MSN deed en daarna Windows Media Technologies.

Vervolgens maakte hij de overstap naar de BBC, waar hij betrokken raakte bij digitale publieksdiensten als BBC iPlayer. In 2011 ging hij aan de slag als Corporate Vice President en General Manager bij de Digital Home Group van Intel. Die heet inmiddels Intel Media en bestaat uit voormalige werknemers van Apple, Netflix en Google, zo vertelde de Nederlander.

Volgens Huggers wordt de decoder het eerste echte consumentenproduct van chipfabrikant Intel. Kijkers krijgen meer keuze, maar het wordt geen a la carte-dienst. “Wij geloven in bundels, maar dan slimme bundels.”

Naast een decoder kunnen kijkers ook uitzendingen bekijken via tablets, maar de decoder wordt het hart van de over-the-top-dienst van Intel die louter via internet werkt. “De technologische mogelijkheden die wij nastreven vergen nog steeds een eigen decoder.”

Huggers vergeleek zijn divisie met de gamesafdeling van Microsoft die destijds de spelcomputer Xbox ontwikkelde. “In die tijd riep iedereen: waarom gaat een bedrijf dat enterprisesoftware maakt in godsnaam in games? Die vraag stelt nu niemand meer.”

Het nu nog naamloze product wordt dit jaar gelanceerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond