Deel dit artikel
-

Nederlander doet meer en vooral kleinere online aankopen

De Nederlandse consumenten deed in het eerste kwartaal 35,6 miljoen aankopen bij webwinkels, een stijging van negentien procent. De omzetstijging is lager dan dat. Dat wijst erop dat online shoppen gangbaarder wordt, ook voor kleine boodschapjes.

Nieuwe cijfers van Thuiswinkel.org laten zien dat de online omzet in de eerste drie maanden van 2015 uitkwam op 4,4 miljard euro. Een plus van zestien procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

“In die periode 2015 deed 78 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder, oftewel 10,9 miljoen mensen, één of meerdere aankopen online. Dit aantal is met vier procent gestegen”, aldus de brancheorganisatie in zijn kwartaalbericht.

De online markt kan worden uitgesplitst in aankopen van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, en diensten, waaronder pakketreizen en nieuw afgesloten verzekeringen. “Producten zijn goed voor bijna tachtig procent van de aankopen. De overige 7,6 miljoen online aankopen betreft aankopen van diensten.” De verkoop van diensten steeg afgelopen jaar qua volume met 28 procent.

Speelgoed en Tickets zijn de twee segmenten die in het eerste kwartaal de grootste groeicijfers lieten zien. Speelgoed: plus veertig procent tot 37,6 miljoen euro. Tickets: plus 33 procent.

Foto: cerulean5000 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond