Deel dit artikel
-

Nederlanders vinden dat ze weinig terugkrijgen voor delen van gegevens

Driekwart van de Nederlandse consumenten staat niet onwelwillend tegenover het delen van hun gegevens, maar een veel groter deel heeft het gevoel dat ze daarvan niet echt profiteren. Dat blijkt uit het DDMA Privacy Onderzoek 2016.

Met het onderzoek, uitgevoerd door GfK onder ruim 1.000 Nederlanders, wil brancheorganisatie DDMA bijdragen aan het maatschappelijke debat over data en privacy in de samenleving.

Het privacybewustzijn van Nederlandse consumenten is best groot: 7 op de 10 geven aan zich meer dan voorheen bewust te zijn dat hun data wordt verzameld. Ook accepteren consumenten data-uitwisseling steeds meer en staat driekwart welwillend tegenover het delen van data.

43 procent van de ondervraagden noemt vertrouwen in een bedrijf als kritische succesfactor om gegevens te delen, gevolgd door transparantie (36 procent) en controle (33 procent). Maar daar wringt ook de schoen, want consumenten vinden dat bedrijven meer profiteren van het delen van persoonsgegevens dan zijzelf.

Het vertrouwen in organisaties is sowieso relatief laag. Daar tegenover staat een soort privacyparadox, zegt de branchevereniging: laag vertrouwen in een merk of dienst leidt niet tot minder gebruik. Amerikaanse tech-bedrijven worden het minst vertrouwd, maar toch kijkt 64 procent iedere dag op Facebook.

De meeste mensen zijn bovendien niet bereid te betalen voor diensten waarvan de gegevens niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Slechts 9 procent is hiertoe wel bereid. Jongeren hebben minder moeite met delen dan ouderen.

DDMA noemt de data-economie ‘verre van duurzaam’. Organisaties moeten hun toegevoegde waarde tonen en beter laten zien hoe data hun dienstverlening verbetert, in lagere prijzen of betere content. Bewustzijn van de verschillende opvattingen en verwachtingen van consumenten over privacy is daarbij cruciaal: een one-size-fits-all benadering doet hier geen recht aan, het faciliteren van keuze en controle wel.

privacy-onderzoek-infographic

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond