Deel dit artikel
-

Nederlands Fitmo integreert met armband Jawbone

De app van startup Fitmo uit Amsterdam staat sinds kort in de app store van Jawbone, een bekende maker van intelligente armbanden voor sport- en gezondheidsdoelen.

Door de integratie kunnen dragers van een Jawbone hun bewegings- en eetgedrag opsturen naar een van de tientallen persoonlijke coaches die op Fitmo zijn aangesloten. Fitmo is een dienst waar coaches op basis van data op afstand adviezen en schema’s geven aan mensen die gezonder en sportiever willen leven. Een abonnement kost 40 euro per maand.

Als de klanten van de coaches een Jawbone-apparaat dragen, krijgen de coaches bijzondere nauwkeurige data aangeleverd. Beter dan hun klanten zelf op papieren zouden kunnen zetten. “We werken met coaches in de hele wereld, maar voornamelijk in gebieden waar goed Engels wordt gesproken. Via ons systeem sturen ze hun klanten videochats, berichtjes en persoonlijke workoutvideo’s”, aldus een van de oprichters Dave Roeloffs.

Het bedrijf heeft nu vierhonderd actieve klanten en zoekt nog naar meer personal trainers om zijn netwerk te vergroten. “We zitten nog in closed beta. Deze of volgende week gaan we open voor het grote publiek.”

Jawbone is de eerste hardwarepartner, maar Roeloffs verwacht binnenkort nog een paar bekende namen te kunnen toevoegen aan zijn partnerlijst. Fitmo had al een shortlist met gewenste partners, maar de nieuwe financiering van 1,2 miljoen euro leverde voldoende aandacht op om te worden opgemerkt door andere fabrikanten van wearables. “Wat Apple Healthkit betreft kijken we aan hoe dat zich ontwikkeld.”

Fitmo verwacht voor decennia in behoeftes te kunnen voorzien. Als platform voor vraag en aanbod is het in principe technologie-agnostisch. Er zijn altijd wel mensen die aan hun gezondheid willen werken en altijd professionals die daarbij willen helpen. “Een professional ziet met data uit ons platform meer en andere dingen dan een individu zou kunnen zien.” Getrainde professionals leggen verbanden tussen voeding, sportiviteit en gezondheid die een leek op het eerste oog niet ziet.

Aan de recente investeringsronde deden enkel informal investors mee. Roeloffs sluit niet uit dat hij binnenkort ook met venture capital-partijen aan tafel zit. Een aantal heeft zich al gemeld als belangstellend.

Het bedrijf opent een filiaal in San Francisco en zal daar met de lokale omgeving bekend worden gemaakt door Arthur van Hoff, een oud-gediende uit Silicon Valley van Nederlandse origine. Een van de redenen om daar een kantoor te openen, is om dicht op de partijen te zitten die de ontwikkelingen in healthtech en wearables bepalen. “Wat de app Flipboard deed voor de iPad willen wij zijn voor de Apple Watch als die uitkomt.”

Foto: Michiel Jelijs (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond