Nederlands mobiel spel brengt actiegame naar Wallen

Een Nederlands bureau heeft rond de actiegame Splinter Cell via Layar een augmented reality-spel gemaakt. Spelen gaat wandelend door de Wallen via een speciale Layar-laag op iPhones of Android-toestellen.

Een kale gevel op de Amsterdamse Wallen verandert ineens in ‘Sergey’s Gunshop’ en in een steegje verderop wordt plots een crimineel uit het raam geschoten. Het gebeurt allemaal virtueel op het telefoonscherm op bepaalde Amsterdamse locaties in het nieuwe mobiele spel Operation Splinter Cell Revelation. De mobiele game is te spelen via een extra laag binnen Layar, de Nederlandse augmented reality-browser.
 
Pitch van Ubisoft
 
Het mobiele spel, dat in april live gaat, werkt net als Layar met augmented reality: door het camerabeeld van het mobieltje is allerlei informatie als laag over de werkelijkheid toegevoegd. Bureau voor merkactivatie Blutarsky bedacht het concept voor Operation Splinter Cell Revelation en ontwikkelde de Layar-game samen met ontwikkelaar Jeroen Meijer van Muzar.

Blutarsky won een pitch van gameproducent Ubisoft. In totaal is vier maanden werk gaan zitten in de ontwikkeling van het spel. "Dat is leergeld voor ons", vinden Peter Hoekstra van Blutarsky en Jeroen Meijer van Muzar. "Dit een innovatieve en originele manier om onze doelgroep een bijzondere Splinter Cell-ervaring mee te geven", meent Marcel Keij, marketing directeur bij Ubisoft Benelux.
 
Rosse buurt
 
De game is te spelen door naar locaties die in Layar verschijnen op de Amsterdamse Wallen te lopen. Hoekstra en Meijer kozen voor de rosse buurt vanwege zijn ruige karakter, die perfect past bij de sfeer van de Splinter Cell-games. "De Splinter Cell-serie bestaat uit 18+-games. Ons spel begint op de Prins Hendrikkade en gaat via de Wallen naar de Dam", vertelt Hoekstra.
 
Het spelt eindigt bij de Fame-winkel in de Kalverstraat. Wie daar de game Splinter Cell Conviction voor de Xbox koopt, en een specifieke datum noemt, die hij krijgt in het spel, ontvangt een Splinter Cell-shirt.
 
Promotie voor game
 
Het mobiele spel dient ter promotie van de nieuwe pc- en console-game Splinter Cell Conviction. "We hoeven geen targets te halen met dit spel. Het gaat Ubisoft er om een van de eersten te zijn met dit soort innovatie dingen. Je voelt je met dit AR-spel zelf hoofdrolspeler in de game." Het spel is volgens Hoekstra in ruim een half uur af te ronden. Het spelelement bestaat vooral uit meerkeuzevragen.
 
De AR-game bevat beeldmateriaal die over het camerabeeld wordt getoond binnen Layar. Ook zijn er enkele 3D-voorwerpen te vinden. De game heeft wel geluid, maar geen video. "We hebben ervoor gekozen hem nog niet te zwaar te maken, zodat de dekking van mobiel internet geen probleem oplevert."
 
QR-stickers

Op de route komen ook stickers met zogeheten QR-codes te hangen: het maken van een mobiel kiekje van zo’n streepjescode leidt naar extra informatie in het spel. Hoekstra: "De volgende stappen van dit type spellen zijn video en integratie met een videobril. Naar mate de techniek voortschrijdt wordt het een steeds realistischere ervaring."
 
‘Splinter Cell Conviction’ is het zesde deel in de serie actiespellen. Naast een pc- en Xbox-versie komt het spel ook uit voor de iPhone. De basis van het Ubisoft-spel is de gelijknamige roman van Tom Clancy.
 
*) Hoekstra en Meijer demonstreren Operation Splinter Cell Revelation donderdag 1 april tijdens de Mobile Convention Amsterdam. 

Foto: Duluoz Cats (cc)

Deel dit item

Leuk die promotie 1 April grappen, ze zijn helaas niet meer wat ze geweest zijn.

Grappig, je moet voor de grap op de Walletjes maar eens je mobieltje trekken en doen of je een foto maakt (of AR browst ga dat maar eens uitleggen aan een willekeurige Hells Angel…)

Lijkt me een beetje een prijzige campagne voor een kleine doelgroep als Nederland. Ook nog eens toegespitst op een klein gebied. Idee is wel zeer leuk, maar kan me niet voorstellen dat dit serieus is.

Tevens was ik in de veronderstelling dat de Iphone geen augmented reality ondersteund, misschien heb ik iets gemist?

Beter is het inderdaad een 1 april grap. Toch benieuwd wie het lef zou hebben om zoiets actief te spelen.

de persdemo is op 6 april…

Nog maar even voor de duidelijkheid: als je op de wallen een foto maakt (lijkt te maken) van de dames van plezier kan je een hoop gedonder krijgen.  Het past natuurlijk wel heel goed bij het concept 'augmented reality' dat je in geval van een computergame ook irl een tand door je lip hebt als je een level niet haalt. Of dat marketingtechnisch interessant is durf ik te betwijfelen daar je met de populatie niet-masochisten wel veel bereik mist !

Er zijn genoeg plekken op de wallen waar geen dames achter de ramen zitten, of hun handel op een ambulante manier uitstallen. Je loopt ook niet continue met je telefoon voor je snufferd. Tussendoor kijk je soms even op de kaart via de "get me there functie", maar da's alles.  En mocht je toch onfortuinlijk even het ziekenhuis moeten bezoeken, daarna kan je weer terug het spel in want er wordt bijgehouden tot welk punt je bent gekomen.

Reactie plaatsen