Deel dit artikel
-

Nederlandse bestedingen affiliatemarketing goed omlaag

Adverteerders nemen lieten affiliatemarketing in 2013 wat links liggen en zochten andere performancekanalen. De jongste bestedingscijfers van het IAB laten zien dat de bestedingen bij affiliatemarketing in 2013 met 2,1 procent daalden.

Het jaarlijkse adspend-rapport laat dit jaar zien dat adverteerders in 2013 voor 191 miljoen euro uitgaven aan affiliatemarketing. Dat is 2,1 procent minder dan in 2012.

De daling wordt in belangrijke mate toegeschreven aan de impact van de cookiewet en bestedingen van zorgverzekeraars aan het einde van 2013. De cijfers over 2014 zullen moeten aangeven of het hier om ‘seizoensinvloeden’ gaat of dat er sprake is van een permanente daling.

Het enige andere segment dat ook een daling liet zijn, is bij de rubrieksadvertenties. Daar daalden de bestedingen met vier miljoen tot 191 miljoen euro.

Adverteerders gaven in 2013 in Nederland voor 1,3 miljard euro uit aan de kanalen search, display en classifieds.

Deel dit bericht

3 Reacties

Remco Zuidbroek

Mooi staatje. In een tijd waarin het internet floreert en groeit is het goed om te laten zien dat internet niet in alles de heilige graal is. Misschien vreemd om uit een mond van een internetmarketeer te horen, maar een goed marketingbeleid bestrijkt meerdere kanalen

Ruud

Erwin Boogert schrijft over de bestedingen zijdens adverteerders en niet over de bestedingen van het bezoek.
Adverteerders kunnen en moeten vaak worden vereenzelvigd met de voor hen werkende marketeers, dus inderdaad, Remco Zuidbroek en collegae.
Ook juist is dat een goed marketingbeleid meerdere kanalen zou moeten bestrijken, maar dat is tegelijkertijd een achillespees-pijnpunt. Namelijk bijvoorbeeld de ontdubbeling van kanalen en om het eenvoudig te houden :
stel 2 kanalen: een affiliate-publisher en Google.
Dan valt onmiddellijk op dat er met Google niet te onderhandelen valt, click is click en vooraf af te rekenen. Niet betalen betekent einde oefening.

De publisher via allerlei netwerken : krekt : daarop kan vrijwel ongestraft weggedubbeld worden. Door wie ? Tja, diezelfde marketeer want hij/zij zit aan de knoppen en deugdelijke informatie wordt aan publishers niet gegeven.

Veel publishers wijzigen hun beleid dan ook door een minimum verwachte opbrengst te verlangen van x cent per uitgaande click. De adverteerder die daaraan niet voldoet , valt buiten de boot. En dus wijken de desbetreffende marketeers uit naar ‘noem maar op’.

Ik heb dan ook het vermoeden dat genoemd verschijnsel vooral veroorzaakt wordt door marketeers in het algemeen. Een verschijnsel “uit de aard der zaak”.

De bestedingen van adverteerders stijgen.
Het aantal publishers en dus advertentieplaatsen cq verkooppunten stijgt ook. Openheid en communicatie tussen publishers en marketeers kan nauwelijks dalen, mede tgv intermediairs blijkt het afwezig. Wel méér contact had wellicht méér omzet kunnen opleveren. Da’s twee keer slim.;-)

Jorian Wientjens - JorianW

De daling in Nederlandse bestedingen aan affiliatemarketing toont de impact van de cookiewet en veranderende bestedingspatronen. Ondanks deze fluctuatie, blijft de digitale marketingwereld groeien. Goede communicatie tussen adverteerders en marketeers blijft essentieel voor succes in deze dynamische online omgeving.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond