Deel dit artikel
-

Nederlandse retail heeft niets met mobiele QR-scanners

De grootste webwinkels van Nederland doen niets met mobiele QR- en barcodescanners. Zo missen ze de kans om offline retail met elkaar te koppelen.

Dat komt naar voren in een onderzoek dat Deloitte in Europa uitvoerde in acht Europese landen. Het onderzoek vergeleek per land de 25 grootste webshops op zeventien onderdelen om zicht te krijgen op de status van e-commerce.

Online retailers in Engeland en Frankrijk gaan voortvarender te werk dan hun Nederlandse tegenhangers, wat het gebruik van de mobiele telefoon betreft. Een deel van hen heeft eigen mobiele productscanners waarmee de consument in een winkel productinformatie kan opvragen en zelfs eventueel online kan kopen. Dat ontbreekt in Nederland en de andere onderzochte landen:

Voorts blijkt, dat de warenhuizen, modeverkopers en elektronicawinkels op een aantal punten achterlopen bij hun buitenlandse collega’s. De productzoekmachines kunnen beter, evenals de visuele multimediale presentatie de items in assortimenten en de proactieve inzet van recensies. De drie onderzochte sectoren scoren ieder wel goed op andere onderdelen:

Verder constateert Deloitte dat de Nederlandse toplijst met e-retailers veel pure players bevat. Meer dan de helft van de grootste verkopers hebben geen basis in de offline wereld. Dat wordt gezien als een teken van online volwassenheid. In landen als Spanje en Zweden wordt de ontwikkeling van de e-commercesector getrokken door traditionele retailpartijen.

Het onderzoeksrapport verschijnt volgende maand. Daarin is ook de verwachting te lezen dat Nederlandse online modewinkels in de komende tijd meer aansluiting zoeken tot uitgevers. Met de reclameposities in hun bladen zal meer worden verwezen naar webwinkels. Deloitte denkt dat de uitgevers zich deels gaan laten afrekenen naar de extra gerealiseerde winkelomzet.

Foto: Preetam Rai (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Eric

Sommige branches, met name apotheken, moeten wel over naar 2D scanners. Medicijnen worden op korte termijn voorzien van 2D codes, de broer van de QR code. Wij adviseren apotheken om een scanner te kopen die
Zowel 1D, 2D en QR codes kan lezen. pc-pos.com

Michel

Leuk onderzoek, maar geen verrassende uitkomsten. De Nederlandse retail is per definitie niet erg vooruitstrevend (op uitzonderingen na). Daarnaast heeft meer dan de helft van de eretailers geen basis in de offline wereld, niet zo vreemd dus dat zij kansen laten liggen om offline retail te koppen aan online. Verder mis ik in dit onderzoek ook cijfers over het gebruik van QR-scanners op smartphones. Volgens mij gaat het er namelijk meer om wat de mobiele smartphone gebruiker met de QR-code doet. Als deze de techniek massaal omarmt en de codes veelvuldig scant, dan is de Nederlands retail erg snel om voorspel ik je.

jv

interessant, maar kunnen we ook link krijgen naar het onderzoek of naar plek waar meer te lezen valt?

Joris Kroese

Iceleads maakt mobiele conversie mogelijk via QR. Doordat we met 1500 shops in 40 landen zijn gekoppeld kunnen we bij nagenoeg elk product doorlinken naar de e-shops die dit artikel voeren.

Ralph

@michel ik denk dat je de situatie om moet draaien: het gaat er in dit geval niet om wat de smartphone gebruiker doet met een QR code, het gaat er om wat je als adverteerder/retailer aanbiedt met/via een qr code. Als de QR code wat toevoegt aan een advertentie, dan zal het scannen van QR codes toenemen. de reden dat qr codes vooralsnog beperkt gescand worden, heeft te maken met de belabberde inzet van een qr code. ik kom zelden een qr code tegen die op een goede manier is ingezet. ze zijn of niet te scannen door afstand/medium/etc. of de gekoppelde link is niet geschikt voor mobiel gebruik. onjuiste inzet heeft er voor gezorgd dat mensen niet vaker een qr code scannen, ze zijn al vaak genoeg teleurgesteld. zorg dus voor goed gebruik, maak dat duidelijk in bv een advertentie en mensen zullen scannen.

Sirous Kavehercy

Het is waar dat Nederlandse retail niet erg vooruitstrevend is met innovatie. Ik ben het eens met Ralph dat QR codes niet goed worden ingezet. Maar je moet je op dit moment wel sterk afvragen of QR Code wel de juiste oplossing is, er zijn inmiddels ook andere alternatieven die ook nog leuker en makkelijker te marketten zijn voor de consument, denk hierbij aan augmented realit en image scanners (ipv van een onleesbare code).

Als je toch je klant gaat adviseren over de mogelijkheden voor mobiel, zou ik dan niet direct kiezen voor QR Code terwijl er zoveel meer mogelijk is op dit moment. QR Code is wel voor de hand liggend en makkelijk om te implementeren maar of het echt iets gaat opleveren voor zowel merken als consument, verwacht ik niet.

Het zou helpen als er meer vanuit de gebruikerservaring geïnnoveerd wordt en niet vanuit wat makkelijk en beschikbaar is. Als je de consument een goede ervaring en reden geeft gaan ze je dienst wel echt gebruiken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond