Deel dit artikel
-

Nederlandse startup gaat strijd aan met Google Helpouts

Het Nederlandse bedrijf 24sessions lanceert een vergelijkbare dienst als Google Helpouts, maar zal zich specifiek op de zakelijke markt richten. Professionals kunnen via een videocall 1-op-1 tijd kopen om met experts van gedachten te wisselen.

Rutger Teunissen, die 24sesssions oprichtte met compagnon Lucas Huizinga, schrok wel even toen Google eerder deze week zijn dienst Helpouts aankondigde. Voortbordurend op de gratis algemene chatdienst Hangouts is Helpouts een soort videochat om tegen betaling met experts in contact te treden voor advies.

“Maar nu kijk ik er positief tegenaan. Het is belangrijk dat er een partij is die het verschijnsel groot maakt. Dat doet Google. Onze dienst is anders in het feit dat hij al internationaal live is en zich bovendien enkel op de zakelijke markt richt.”

Wie bijvoorbeeld expertise zoekt op het gebied van Marketing, Finance, Legal of Tech kan op de site browsen door de profielen van aangesloten experts. Degene die het beste bij de zoekvraag past, kan zich via zijn online agenda laten inboeken. De hulpvrager betaalt vooraf en direct na afronding van het videocall gaat 85 procent naar de ‘adviseur’ en 15 procent commissie naar 24sessions.

Niet alle adviseurs op het platform vragen voor alle sessie een vergoeding. Het is ook mogelijk om, bijvoorbeeld omwille van personal branding, gratis sessies te hosten.

“We hebben nu 120 vooraf door ons geverifieerde experts in het bestand en een wachtrij die ongeveer even zo groot is. We zitten nog in de betafase dus laten nieuwe experts nog gestaag toe.” Een van de mensen die zich liet inschrijven als adviseur is de CTO van de Financial Times John O’Donovan. Hij heeft nog geen sessie in laten plannen.

De betalingen worden afgehandeld door Mangopay. De videotechnologie is gewoon WebRTC, wat browsergebaseerde videocalls toestaat.

“De uitdaging nu is het creëren van de vraag. Daarom is de toetreding van Google tot deze arena welkom.”

24sessions kijkt of en hoe het ook bedrijfsabonnementen mogelijk kan maken. Signalen uit de testgroep geven aan dat er behoefte is bij medewerkers van bedrijven om hun persoonlijke budgetten te kunnen gebruiken om zich door externe specialisten te laten onderwijzen.

Foto: chrisdag (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Bas van der Veeken

“Rutger Teunissen, die 24sesssions oprichtte met compagnon Lucas Huizinga, schrok wel even toen Google eerder deze week zijn dienst Helpouts aankondigde.”

Hij wil beweren dat hij letterlijk minimaal 3 maanden onder een steen heeft geleefd? 🙂

Berichten van Helpouts met beschrijving zijn er al vanaf 24 juli.

http://techcrunch.com/2013/07/24/meet-helpouts-googles-secret-plan-to-bring-live-video-commerce-to-local-businesses/

Rutger Teunissen

Hi Bas,

haha natuurlijk weet ik er al heel lang van. Voor dit artikel was het voor de schrijver natuurlijk beter om het te relateren aan de officiële bekendmaking van Helpouts. Ben je al lid?

Bennie Mellies

Hoi Rutger,

Volgens mij zag ik je reactie ook voorbij komen op FrankWatchin of Marketingfacts. Maar dank je wel voor dit artikel en ik heb me direct aangemeld als expert. Gezien dit perfect aansluit bij mijn doelen als zelfstandig ondernemer.

Ik vind het er goed uit zien, overzichtelijk en het aanmeldproces is eenvoudig. Mijn complimenten!

Naar mijn idee lopen jullie juist voor op Google, waarbij het alleen nog maar mogelijk is op uitnodiging. En voornamelijk in de US.

Groet, Bennie Mellies
https://24sessions.com/benniemellies

Rutger Teunissen

Dank Bennie! Erg leuk om te horen en welkom op 24sessions!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond