Deel dit artikel
-

Nederlandse startup lanceert ‘PageRank’ voor sitebezoekers

De Nederlandse startup Sagent werkt aan een soort PageRank voor anonieme bezoekers van een website. Deze score geeft aan waar de bezoeker in zijn aankoopfase zit. Zit hij dicht tegen een aankoopbeslissing aan, dan kan de site hem daarbij wat beter begeleiden. Is hij zich nog aan het oriënteren, dan wordt de bezoeker minder gestuurd.

Sagent bestaat nu ongeveer een jaar. De oprichters hebben verschillende achtergronden, van e-commerce tot kunstmatige intelligentie. In Nederland richt men zich grotendeels op de Twinkle Top 100. Klanten zijn onder meer KPN, Staples, BCC, Tele2, Kieskeurig en America Today. Hoewel de Amsterdammers nog wel eens worden vergeleken met bijvoorbeeld PersuasionAPI en Conversify, zien zij zelf grote verschillen.

Managing director Rodger Buijvoets: “We hebben technologie ontwikkeld vanuit de overtuiging dat conversie-optimalisatie grotendeels geautomatiseerd moet kunnen worden. We zien duidelijk dat de markt behoefte heeft aan een oplossing die weinig inspanning vergt. Nu zijn sites nog vaak aangewezen op A/B testen en experimenten. Dat is allemaal behoorlijk tijdrovend. Daar komt bij dat negen van de tien testen geen positieve uitkomst geven voor verbetering. Wij proberen succesvolle conversiestrategieën en -tactieken te combineren met een voorspellende factor.”

Dat heet predicitive analytics en is niets anders dan op basis van historische data patronen proberen te ontdekken, legt Buijvoets uit: “Wij proberen te voorspellen met welke marketingboodschap bezoekers de grootste kans hebben om te converteren.”

Sagent doet dat momenteel met twee producten. Het eerste heet Personalized productlabels. Op basis van individueel gedrag bouwt Sagent een profiel op en probeert men te achterhalen voor welk type verkoopargument de sitebezoeker het meest ontvankelijk is. Dat kan gevoeligheid voor schaarste of sociale bewijskracht zijn (‘Ook anderen bekeken dit product’), of een voorkeur voor innovatie en vernieuwing. Dat kan handig zijn voor de elektronica-industrie, zegt Buijvoets.

De tweede oplossing heet Smart Notifications. Dit zijn ‘overtuigende’ meldingen die de bezoeker over de aankoopdrempel heen moeten tillen. Zo kan hem worden verteld dat hij nog twee uur heeft om het product te bestellen zodat hij het morgen al in huis heeft. “Op basis van onze analyses kunnen we zien of een product trending is, en dat kan weer een verkoopargument zijn om een bezoeker te overtuigen het product te kopen.”

Een derde product dat binnenkort wordt gelanceerd heet Personalized Pricing. Daarbij wordt de prijs van het bekeken product ‘on the fly’ aangepast. “Dit kan door een persoonlijke korting te tonen die per bezoeker verschilt, bijvoorbeeld omdat hij al klant is. We testen ook of een bezoeker gevoeliger is voor een procentuele korting of een absolute korting in euro’s, ook wel behavioural economics genoemd.” Over de gehele linie claimt Sagent conversie tussen de 5 en 20 procent te kunnen verbeteren.

Sagent gebruikt alleen anonieme gebruikersdata. Waar iemand vandaan komt, hoe vaak iemand komt en waar deze persoon op klikt. “We kunnen bijvoorbeeld zien hoe vaak iemand van een productoverzicht naar een productdetail pagina gaat.”

Het bedrijf werkt ook aan nieuwe technologie genaamd Sagent Score. Een soort van PageRank, die aangeeft waar de bezoeker in zijn aankoopfase zit. Buijvoets: “Hoe dichter iemand bij koopfase zit, des te meer berichtgeving je kunt gebruiken. Maar dit wil je weer niet laten zien als iemand zich aan het oriënteren is, want dan werkt het averechts en irriterend.” Sagent Score zal in de twee helft van 2015 worden uitgerold.

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul Haarman

En dan vraag ik me direct af: Wil ik dat als klant wel? Laten we wel wezen, je hebt als aanbieder een product te bieden wat voorziet in een behoefte. Word ik als klant wel serieus genomen wanneer bij mij dat product wordt aangeprezen als het meest technologisch vooruitstrevende product en bij een ander wordt gewezen op een kunstmatig gecreëerde boodschap die zegt dat ik er snel bij moet zijn omdat momenteel nog 60 anderen dit product aan het bekijken zijn. Ik ben misschien wel gevoelig voor het schaarste-argument, maar ik ben nog gevoeliger voor manipulatie. Onderschat de klant niet, die weet best dat je hem als een aapje behandelt.Werkt het voor conversie? Wellicht wel op de korte termijn, maar zouden we niet beter al onze energie kunnen steken in het bieden van een geweldig product met een geweldige service?

Stephan van den Bremer

Het Belgische Netmining, sinds 2011 samengegaan in IgnitionOne, doet dit al sinds 2004 met hun LiveMarketer (zie link). Meer dan 50% van de automerken in Nederland werkt met deze technologie. Maar ook telecom, hotelketens en energiemaatschappijen. Wat dat betreft is het niets nieuws. Real-time engagement scoring & profiling is zeer effectief indien je het gebruikt om je boodschap relevant te maken, maw laat aansluiten op iemands primaire interesse (wat lang niet altijd het laatste product is, dat bekeken is). Maar die engagement score is voor marketeers ook van belang om je ‘bids’ binnen RTB aan te sturen, of zelfs cross-channel attributie te doen indien je site voornamelijk focust op branding (ipv conversie). Het nut is dus breder dan gebruik op de site alleen.

Klaas

Ik zie dat startup Sagent werk vanuit de paginas van bestaande bedrijven en heel laat in de aankoop. Volgens mij gaat pagerank om hoe goed een pagina op het internet is vergeleken met andere over dat zelfde onderwerp? Daar wil je als bezoeker zo vroeg mogelijk antwoord op. Liefst al vanuit het zoeken. Het is duidelijk dat als je processen verbeterd dat dit de kwaliteit ten goede komt? Maar waar komt deze PageRank dan terug voor mij als bezoeker?

Daarom zijn we een alternatief aan het bouwen binnen ZEEF. We vergelijken website op basis van menselijke kennis selectie vooraf.
We testen nu een eigen “Quality page rank” binnen onze search engine en directory. Het is nog heel moeilijk om te bepalen waar we allemaal rekening me moeten houden. Google gebruikt ongeveer 60 factoren. Bij ons gaat het vooral om vertrouwen in de persoon achter de selectie van de informatie. Dit zal Google niet snel kunnen gebruiken.

Daarom bouwen we nu de menselijke “page rank” binnen ons platform. Zie hier overzicht van onse paginas die mee doen aan de contest: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NyFltoFATO-9S1mprgRSGuMbSmDpqPLvIF8go0NjN6k/edit (deze info is kwanitative informatie).

Onze uitdaging is dat in ons platform meerdere mensen paginas kunnen bouwen over het zelfde onderwerp. We willen onze gebruikers de beste pagina voorleggen met de hulp van onze curators (beheerders van een pagina)? We zijn nu opzoek naar welke factoren deze page rank gaan bepalen zie hier: http://zeef.org/page-quality-score/

Sjoerd

Man man man, het niveau van reacties wordt er niet beter op. Allemaal van die bedrijfjes die zichzelf op deze manier denken te moeten promoten….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond