Deel dit artikel
-

Nederlandse uitgevers wachten gelaten op strenge regels Apple

De Nederlandse uitgevers die een iPad-uitgave op de markt brengen, lijken vooral de volgende stappen van Apple af te wachten. Het is een nieuwe wereld, met andere regels. “Als Apple besluit dat alle aankopen via de App Store lopen, dan is het take it or leave it”, aldus Jochem Wijnands, mede-oprichter van TRVL, een tijdschrift exclusief voor de iPad, waar losse artikelen gratis gedownload kunnen worden. (meer…)

Deel dit bericht

7 Reacties

Jan S

Stop toch met het janken over Apple en alle hun regels en onzin en stap over op Android! Dat is goedkoper, flexibeler en met een veel groter marktpenetratie. Apple is totaal achterhaald!

Mario W.N. Piets

Het creëren van bereik kost veel geld en is een kwestie van lange adem. Door in zee te gaan met Apple (en/of Google) koop je in één klap een bereik waarvan je alleen maar kunt dromen. En ja, dat kost dus 30 procent. So what? Het is aan de uitgever zelf of hij/zij die keuze wil maken. Zoals altijd zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Waarom je uitgave niet in ePub-formaat (tegen betaling) beschikbaar stellen, om deze vervolgens weer als offline e-book in te lezen (op elk platform)? Een kind doet de was tegen bijna nul meerkosten, Apple en Google blijven buiten spel en de opbrengsten zijn en blijven voor de uitgever.

Bas Berkenbosch

Zo hé! Die Jan heeft er verstand van zeg.

dirk

Uitgevers moeten eens ophouden met zeuren, als ze zo innovatief waren geweest was deze discussie niet gevoerd. Bovendien is een vergoeding voor ‘distributie, schapruimte en infrastructuur’ heel redelijk. De boekhandel, tijdschriften outlet pakt meer marge. En wat te denken van de krantenjongen die de dode bomen in de gleuf stopt, kost ook geld. Dus ophouden met zeuren, achter gesloten deuren onderhandelen en de consument niet vermoeien met dit gezeur.

dirk

Uitgevers moeten eens ophouden met zeuren, als ze zo innovatief waren geweest was deze discussie niet gevoerd. Bovendien is een vergoeding voor ‘distributie, schapruimte en infrastructuur’ heel redelijk. De boekhandel, tijdschriften outlet pakt meer marge. En wat te denken van de krantenjongen die de dode bomen in de gleuf stopt, kost ook geld. Dus ophouden met zeuren, achter gesloten deuren onderhandelen en de consument niet vermoeien met deze discussie, ik weet toch ook niet wat de Ako en Aldipress vangt.

Don van Riet

30% is een percentage dat op geen enkele wijze strookt met de geboden meerwaarde van het apparaat (want meer is de I-Pad niet, het distributiekanaal zelf is het neutrale Internet). Voor hetzelfde geld zou je aan TV-fabrikanten geld afdragen voor de content van de kabelaar. Uitgevers kunnen het beste de concurentie verhogen door met de grootste concurrent op dit gebied, Samsung een betere deal te sluiten. Apple en Google gaan zo Microsoft nog overtreffen in hun machtstreven vanuit monopolistisch handelen. Kreeg MS niet ooit een miljardenboete vanuit de EU? Dan is nu Apple aan de beurt.

Rolf

Uitgevers staan zo onder druk dat ze achter iedere hype aanlopen zonder zich goed af te vragen wat het ze oplevert. In die sector heeft iedereen een roze bril op als ze naar Apple kijken en vergeten dat het één van de meest commerciële en gesloten bedrijven is in de technologie sector.
De iPad is prachtig, maar ontzettend gehyped. Uitgevers denken dat ze met een app voor de iPad innovatief zijn. Dus niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond