Deel dit artikel
-

Nieuwe app van NRC, geen krant wel artikelen

NRC Media brengt volgende week een iOS-app uit die ‘s ochtends vroeg een bundeltje NRC-artikelen op de mobiele deurmat aflevert. Het biedt een ‘dagelijkse blik op de wereld’ en is bovendien een van de vele manieren waarop de uitgeverij met nieuwe abonnementsmodellen gaat experimenteren.

De inhoud, dagelijks tussen de zes en acht items, is afkomstig uit alle hoeken van het NRC-bedrijf. Hij is beeldgedreven, bevat fotoseries en stelt de auteur ook centraler.

Een apart marketingbudget is er vooralsnog niet. Een van de promotiemiddelen is de standaard ingebakken mogelijkheid om alle inhoud te delen via social media. Die gedeelde berichten bevatten verwijzingen waarmee de ontvanger wordt gewezen op het bestaan van de app, die later die jaar ook voor Android zal verschijnen.

“We kunnen tot vier uur ‘s ochtends nog nieuwe items pushen. Zo kun je in de ochtend tot het laatste moment inspelen op de actualiteit”, aldus Ward Wijndelts van NRC Digitaal.

De app maakt gebruik van ‘in-app subscriptions’ en kost respectievelijk 1,79 of 4,49 per week of maand.

“Het is een andere manier van lezen op mobiele apparaten. Voor ons is het een manier om een nieuwe groep lezers aan te spreken. De helft van de bezoekers van de NRC-sites heeft nooit een krantenabonnement gehad. Via de app zoeken die groep die hoogwaardige content wil.”

Jaarabonnementen worden ook mogelijk, al gaan die wel buiten iTunes’ App Store om. Die langduriger abonnemeten lopen via de NRC-site. Zodoende krijgt de uitgever ook zicht op wie zijn abonnees zijn. Apple deelt dat soort informatie niet, tot ongenoegen van uitgevers. Bovendien kan de uitgever zo platformonafhankelijk toegang bieden.

Voor NRC Media is dit de eerste stap in een lang proces “waarin we experimenteren met allerlei abonnementsvormen.”

De uitgeverij hoopt dat komende periode tussen de duizend en 2500 abonnees een micro-abonnement op de app nemen.

Foto: John Tornow (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan

Ben benieuwd en enthousiast om me hierop te abonneren. Desalniettemin begrijp ik niet dat er geen dynamische updates mogelijk zijn: “We kunnen tot vier uur ‘s ochtends nog nieuwe items pushen”. Nodigt niet uit veel vaker dan 1 a 2 x per dag de app te openen…. Als de updates gedurende de dag plaatsvinden heb je daar constant aanleiding toe.

Karel Kolb

Krijgt iedereen dan weer hetzelfde krantje, net als vroeger? Dan hou ik mijn geld nog even op de bank.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond