Deel dit artikel
-

Nieuwe code Telemarketing deze zomer actief

Per 1 juli 2012 gaat de Stichting Reclame Code de herziene Code Telemarketing hanteren. In die code, een initiatief van brancheverenigingen DDMA en KSF, worden de regels voor telemarketing verduidelijkt en aangescherpt om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen.

De herziene Code geeft een eenduidige standaard voor het bellend bedrijfsleven. Indien een organisatie de regels niet naleeft kunnen consumenten een klachten indienen bij de Stichting Reclame Code. In de Code staat onder meer dat een telemarketeer duidelijk moet aangeven namens welke organisatie hij belt en dat hij geen aanbiedingen mag doen aan consumenten waarvan hij vermoedt dat zij onder de 16 jaar zijn.

Ook worden de tijdstippen waarop men mag bellen aangeduid. Daarnaast geeft de Code aan wanneer en hoe een organisatie het Recht van Verzet en het Bel-me-niet-register moet aanbieden, bijvoorbeeld in het geval van een terugbelafspraak.

Naast de Reclamecode is er ook een Gedragscode opgenomen in de Code Telemarketing. Dit onderdeel zal worden gehandhaafd door brancheverenigingen DDMA en KSF. De gedragscode geeft onder andere technische standaarden voor het gebruik van dialers, en is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van gesprekken. Zo wordt verplicht gesteld dat in de opleiding van agents aandacht wordt besteed aan geldende wet- en regelgeving en aan het benaderen van mensen die handelings- of wilsonbekwaam blijken te zijn.

Nederlandse bedrijven en organisaties hebben drie maanden de tijd om de regels in de bedrijfsprocessen te implementeren.

Om organisaties te informeren over de herziene Code zal DDMA voor de sector een gratis voorlichtingsbijeenkomst organiseren op donderdag 26 april 2012.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond