Nieuwe eisen aan reclame voor verkoop mobiele telefoons op afbetaling

Mobiele telefoons op afbetaling worden gezien als kredieten waarop de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht houdt. Vanaf deze maand wordt dat ook meer zichtbaar, waarschuwt de toezichthouder. Dan verschijnen de krediettabel en de waarschuwingszin ‘Geld lenen kost geld’ in de reclames van de telecomaanbieders. Ook moeten de kosten van het telefoonkrediet apart worden vermeld.

Mobiele telefoons worden vaak in combinatie met een telefoonabonnement aangeboden voor een vaste prijs per maand. De looptijd is meestal 12 of 24 maanden. Dit betekent dat de kosten van de mobiele telefoon in deze periode worden afbetaald. Koop op afbetaling is een vorm van krediet.

Naast de splitsing van de kosten moeten er in reclame-uitingen kredietwaarschuwingen en krediettabellen worden opgenomen. De krediettabel maakt onder meer inzichtelijk wat de kosten voor een krediet zijn, wat de looptijd is en wat de klant in totaal moet betalen. Daarnaast maakt de krediettabel het mogelijk verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken.

Vanaf 1 mei 2017 gaat de AFM erop toezien dat telecomaanbieders voor telefoonkredieten vanaf 250 euro een leentoets afnemen, inclusief een toetsing bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Klanten moeten dan onder meer hun inkomen opgeven voordat ze een nieuwe mobiele telefoon op afbetaling kunnen aanschaffen.

1 Reactie

De telecombranche is erg belangrijk voor performance based marketing, én vice versa. Om de impact voor affiliate duidelijk te maken heeft Daisycon een blog geschreven en de situatie samengevat met een infographic. Voor meer info: https://www.daisycon.com/nl/blog/afm-regels-mobiele-telefonie/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug