Deel dit artikel
-

Nieuwe Europese verlamming online mediasector dreigt

Europese overheden stemmen dit najaar over nieuwe regels voor dataprotectie en de online sector is er amper of niet mee bekend. Net als bij de invoering van de cookiewet dreigt ook nu weer een onomkeerbare situatie die de media- en reclamemarkt verlamt.

Dat voor de online industrie schokkende beeld werd vanochtend duidelijk tijdens het jaarcongres van IAB Europe dat nu gaande is in Berlijn.

Nog geen tien procent van de aanwezigen stak zijn hand in de lucht toen aan de zaal werd gevraagd wie weet dat er eind dit jaar nieuwe regels komen rondom dataprotectie. Nationale lidstaten proberen eind juni hun voorstel voor de General Data Protection Regulation aan het Europees Parlement te geven. Het streven is dat het parlement daar in oktober over stemt.

De General Data Protection Regulation is belangrijk voor de online industrie omdat het vastlegt hoe bedrijven moeten omgaan met het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens.

Tijdens een paneldiscussie werd duidelijk dat er geen consensus is over het fundament van de regels. Winfried Veil, onderhandelaar voor de Duitse overheid, zegt: “Het is nu vooral een discussie over culturen, maar er moeten spoedig politieke keuzes worden gemaakt.”

Net als bij de totstandkoming van de cookiewet dreigt ook nu de situatie waarbij het bedrijfsleven zich laat verrassen door nieuwe EU-regels. Toen de Europese regels daarover werden bepaald toonde de online industrie zich laconiek en vaak compleet afwezig.

Het thema van deze editie van het Interact-congres is ‘data en -verwerking voor reclamedoeleinden’. Nick Stringer van IAB UK: “Als we als industrie nu niets doen kunnen we hier volgend jaar wel eens onder een heel ander gesternte nu nog onverwachte discussies voeren”.

Marktonderzoeker IHS publiceert in september een onderzoek over hoe media-industrie bijdraagt aan de Europese economie. Het blijkt dat dat in 2018 één procent is, waarvan de helft op het konto van de online industrie komt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Miranda Maasman

Individuele bedrijven kunnen er ook nog niet zoveel mee zolang de regels nog niet vastliggen. De verordening heeft uiteraard wel de volle aandacht van belangenorganisaties en ook van grotere bedrijven (ook Amerikaanse). Allerlei partijen, zowel vanuit het bedrijfsleven als burgerrechtenorganisaties, brengen hun uiteenlopen belangen onder de aandacht van de Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement. En dan spelen er ook nog de verschillen tussen de lidstaten. De vraag is hoe de afweging van de Europese wetgever die een acceptabel compromis moet proberen te bereiken uiteindelijk zal uitpakken. Als er eenmaal consensus is bereikt duurt het trouwens wel even voor de nieuwe regels worden ingevoerd. Bedrijven die zijn aangesloten bij een belangenorganisatie zullen door die organisatie ongetwijfeld tijdig worden geïnformeerd over de consequenties voor hun bedrijfsvoering.

Erwin Boogert

Dank Miranda voor het inzicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond