Deel dit artikel
-

Nieuwe financiering voor retailzoekmachine Voradius

De Nederlandse zoekmachine voor het aanbod in de fysieke retail Voradius heeft een tweede financieringsronde afgesloten. Het bedrijf kan hierdoor meer investeren in techniek om ook kleinere retailers beter te bedienen.

Gisterenmiddag werden de handtekeningen gezet om de tweede investeringsronde te formaliseren. Groeifinancier Javest Investment uit de eerste ronde doen ook nu mee en een aantal nieuwe particuliere investeerders. Wie dat zijn en om welk bedrag het gaat houdt het bedrijf voor zich.

“Het is fiks meer dan de eerste keer”, zegt directeur Martijn Jansen. Hij noemt zich tevreden over de stijging in de waardering en ontwikkeling van het bedrijf.

Voradius lanceerde anderhalf jaar geleden een zoekmachine die weet welke producten fysieke winkels in de schappen hebben liggen. Het is vooral het aanbod van de grotere winkels, zoals nationale ketens, van wie dat nu bekend is. Hun IT-organisatie is geavanceerd genoeg om het assortiment digitaal inzichtelijk te maken voor de Amsterdamse zoekmachine.

“Van tien procent van de winkels in Nederland weten we nu wat er wordt verkocht.”

“Ons hart ligt bij de kleine winkels die geen grote IT-systemen hebben. Voor hen hebben we een oplossing bedacht zodat ook hun aanbod door ons kan worden geindexeerd. Met de nieuwe financiering gaan we dat bouwen. Dat zullen we eerst in Amsterdam testen en daarna stad voor stad uitrollen naar heel Nederland.”

Consumenten kunnen de zoekmachine doorzoeken op alle gewone producten die ze in een huishouden nodig kunnen hebben. Dat varieert van matrassen tot servies en van verlichting tot wollen onderbroeken. De zoekmachine vertelt de gebruiker welke winkel zijn producten verkoopt, waar die winkel zit en – in sommige instanties – of het product op voorraad is. In dat geval kan de consument het item ook reserveren om het vervolgens op te halen.

Voradius’ zoekindex wordt ook ontsloten via DTG en MyOrder. In de komende maanden hoopt Jansen zijn bereik te vergroten met nog twee of drie partners. Daarnaast zal het nieuwe groeigeld worden gebruikt om de naamsbekendheid van de zoekmachine te vergroten.

In de raad van advies zitten: Marc Duijndam (CEO Funda en ex-Googler, Bret Kelly (CTO @Leisure Group, voormalig CTO Marktplaats.nl), Tanguy Peers (ondernemer in Silicon Valley en ex-eBay).

Jansen denkt eind volgend jaar kostendekkend te kunnen opereren.

Foto: Nat N.L.M. (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond