Deel dit artikel
-

Nieuwe oplossing brengt tv-commercials en online campagnes bij elkaar

Startup Mediasynced heeft een speciale technologie ontwikkeld om televisiecommercials te synchroniseren met online campagnes op het tweede scherm.

De schrik voor de adverteerder: de reclameblokken. Vaak een plaspauze voor de kijker, maar tegenwoordig ook steeds vaker een moment om nog even op het ‘tweede scherm’ te kijken voor e-mail, Facebook, Twitter of anderszins. Geen nood, de adverteerder kan de kijker nu alsnog bereiken via ‘gesynchroniseerde tv-reclames’.

Zodra de tv-commercial wordt uitgezonden, verschijnt dezelfde uiting bijvoorbeeld ook op Nu.nl of op een andere veelbekeken site. Via integratie met onder andere advertentiemarktplaatsen wordt direct de gewenste online actie gestart. De gebruiker hoeft geen app te downloaden of een cookie te accepteren.

Mediasynced is opgezet door Mendel Looije en Mark van de Crommert. Dat duo was eerder betrokken bij Remotely.tv, dat real time allerlei aanvullende informatie biedt over tv-programma’s op het tweede scherm. “Toen wij adverteerders benaderden voor dat platform, kregen we vaak te horen dat we maar een beperkt bereik hadden en de vraag of er geen mogelijkheid bestond om tv-reclames en online campagnes op elkaar af te stemmen”, zegt Van de Crommert in een gesprek met deze uitgave.

Van de Crommert erkent dat zijn platform natuurlijk niet kan weten of de consument Nederland 1, RTL of SBS kijkt, of dat hij überhaupt voor de buis zit, maar mocht dat wel zo zijn dan kunnen tv- en onlinecampagnes elkaar versterken. Hij verwijst naar onderzoek van Universal Media (UM), dat de effectiviteit van het synchroon tonen van verschillende soorten uitingen tijdens media-multitasking al eens aannemelijk heeft gemaakt.

Reisorganisatie Arke is de eerste adverteerder die de technologie uitprobeert. Het bedrijf vindt de toepassing interessant omdat door de opkomst van smartphones en tablets de fragmentatie nog verder is toegenomen en de effectiviteit van campagnes op alléén televisie onder druk staat.

Er wordt ook samengewerkt met Turn en Bannerconnect. De in-house technologie van Bannerconnect maakt de integratie met het real time bidding-platform van AppNexus mogelijk. Een online-advertentie kan binnen een seconde worden geserveerd. Van de Crommert: “Daarnaast willen wij met uitgevers direct afspraken maken. Zo zou je tijdens een reclame bijvoorbeeld een pagina van De Telegraaf of een andere site een grote banner of een andere reclame-uiting kunnen laten zien, op plaatsen die via real time bidding niet of moeilijk te targeten zijn’.

De technologie is reeds gepresenteerd aan verschillende Amerikaanse mediabuying platforms.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Jorn Eiting - Synz BV

En dan meten met StatsGrounds voor een betere indicatie waar je traffic vandaan komt. Misschien samenwerken?

Stephan Beerends

Het dashboard wordt steeds completer, mooie tool voor het optimaliseren van bereik! Nu door naar traffic en conversie.

Alexander

ISP’s zijn achter de schermen ook druk bezig om dit soort tools te ontwikkelen, alleen weten zijn wel wie er naar welke zender kijkt en/of waar de klant naar toe surft in de reclame blokken…

Adri Ulfman

Zit deze toepassing niet op een snel kleiner wordend domein nu het ‘TV-kijken’ via computer/tablet/smartphone explosief groeit en kastjes als UPC’s horizon erg aantrekkelijk lijken te worden (Dart inside?) voor consument?

Isle de Korte

Liniear TV kijken blijft nog steeds groot. Non-liniear kijken groeit op slimme, kastjes en tablets. Deze toepassing blijft nog wel even hout snijden. Hoe gaat deze toepassing om met frequency caps? Als ik 20 minuten op Nu.nl zit, kan een specifieke commercial wel 6 of 10 keer voorbij komen op verschillende TV zenders. Komt dan ook 10 keer de betreffende advertentie online bij Nu.nl?

Mark van de Crommert

Eens met Ilse & Freq caps passen we toe.

@all: tx voor de feedback. We zijn nog maar aan het begin van het ontdekken van de (on)mogelijkheden. We hopen dat we met onze primeur innovatie op het terrein van TV-online ads een stap vooruit hebben geholpen.
Voor vragen/ideeen/twijfels/sparren over mogelijkheden kan je ons altijd contacten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond