Deel dit artikel
-

Nieuwe tv-commercials Wehkamp komen uit de cloud

De tv-campagne van Wehkamp die vandaag op tv begint wordt gemaakt in de cloud. De webwinkel kan tot het allerlaatste moment de inhoud van de commercial veranderen.

Ter promotie van de najaars- en wintercollectie van Wehkamp begint vandaag een tv-campagne waarvan de inhoudelijke opzet nog niet helemaal bekend is. De hoofdcommercial staat, maar de ‘tag ons’ kunnen van dag tot dag variëren. De inhoud daarvan hangt af van trends, aanbiedingen of zelfs het weer.

Technisch gezien is het ook mogelijk om de bijna real time gegenereerde ‘last minute commercials’ te exporteren naar een formaat voor online display advertising. Die uitingen zouden parallel aan de tv-uitzending via automated buying kunnen worden ingezet. Wehkamp maakt daar vooralsnog geen gebruik.

Cube Cloud is het bedrijf wiens technologie Wehkamp gebruikt voor de ‘last minute’-commercials. Diederik Veelo: “Onze opslagdienst bevat de hoogwaardige masters van de commercials. Die was eerst alleen voor intern gebruik bij ons bij The Ambassadors, maar sinds februari open voor iedereen. Met de optie Compose kun je die masters renderen met specifieke templates naar ieder gewenst formaat en doorsturen naar wie je wilt.”

Concreet houdt dat in dat de hoofdlijnen van de commercial altijd vast staan. Die zijn in dit geval ontworpen door TBWA. De invulling ervan, met zaken als collectie, product en prijs, kan van dag tot dag variëren. “Die content bepaalt Wehkamp zelf.”

Zodra Cube de video heeft gerenderd, wordt hij geüpload naar een server van de zender. Die plukt hem ervan af op het moment van uitzending. Mocht er op het laatste moment bij het uploaden iets verkeerd, dan ligt er standaard een back-up tag-on gereed.

Veelo ondervindt dat zijn systeem vooral interessant is voor adverteerders met snel wisselend aanbod.

Deel dit bericht

3 Reacties

Serge de Klerk

Kijk, dat getuigt toch weer van een behoorlijke innovatie van Wehkamp, erg goede ontwikkeling. Veel andere adverteerders hebben hier ook behoefte aan, denk bijvoorbeeld aan travel met de continu wisselende last minute prijzen.

Kristof Dehaen

In Nederland is Rednun.nl steeds een van de pioniers geweest op dit vlak.
Hebben ook hele leuke campagnes lopen zoals PostcodeLoterij, TUI, …

Met hun afgeleide dienst Automo.tv hebben ze een hele infrastructuur opgetuigd voor televisiezenders. RTL Nederland gebruikt het, alsook VIACOM.

Er staat heel wat te beleven op het vlak van gepersonaliseerde advertenties, zeker met de opkomst van HbbTV en SmartTV waardoor IP-related Ad’s er ook staan aan te komen.

Theo Janssen

goed artikel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond