Deel dit artikel
-

Nieuws vaker gevolgd via sociale media

Het social media gebruik van consumenten is sinds 2012 gestagneerd, maar nieuws wordt actiever gevolgd op sociale media Dat blijkt uit #SMING14, het onderzoek naar de impact van Social Media dat in opdracht van ING voor de derde jaar werd uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat sociale media-gebruikers het nieuws actiever zijn gaan volgen en ook vaker praten over nieuws dat gelezen wordt via sociale media. Veel respondenten delen het nieuws en hun mening daarover ook via social media.

Maar nog vaker praten zij offline over nieuws dat zij via sociale media lazen. 58 procent van de sociale mediagebruikers ziet hier tenminste wekelijks nieuwsberichten.

Consumenten vinden dat traditionele media, websites van kranten, online nieuwssites en nieuws apps de meeste impact hebben op hun kennis, houding en gedrag. De impact neemt toe naarmate men een mediumtype betrouwbaarder vindt.

Vergeleken met vorig jaar is het verschil met sociale media afgenomen. Waar traditionele media vorig jaar 5 à 6 keer zo impactvol waren als sociale media, is dat in 2014 nog slechts 3,5 keer.

Twitter scoort niet erg hoog. Een nieuwsbericht via Twitter wordt minder betrouwbaar en impactvol gevonden dan een nieuwsbericht via het mobiele-, traditionele- of online mediakanaal van de afzender. De mate waarin een toelichting gegeven wordt bij het bericht, speelt hierin een belangrijke rol. Bij een tweet is dit slechts in zeer beperkte mate mogelijk.

Veel smartphone- en tabletgebruikers maken gebruik van nieuws apps (40 procent wekelijks). Besloten online nieuwssites (zoals Blendle en De Correspondent) maken een bescheiden opmars, maar voor veel consumenten zijn deze sites nog relatief onbekend.

Het onderzoek onder consumenten naar de rol, betrouwbaarheid en impact van social media (#SMING14) is uitgevoerd onder 1.510 consumenten.

De impact van social media (#sming14) from ING Nederland

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond