Deel dit artikel
-

Nieuws voor europeanen

Een Europese krant op het internet. Dat moet Prezz.com volgens CEO Guikje Roethof gaan worden.

Op bedrukt papier is een Europese krant jaren geleden al geprobeerd. Ondanks de vele miljoenen van uitgeefmagnaat Robert Maxwell werd het een jammerlijke mislukking. Te weinig lezers, niet genoeg adverteerders. Op het internet kan het wel, stelt Roethof. "De nadelen van een Europese papieren krant vallen dan weg," meent zij. Immers, de lezers van The European woonden ver uit elkaar. Een distributiesysteem met vrachtwagens, krantenjongens en kiosken werd daardoor een kostbare onderneming. Anderzijds is zo'n papieren krant ook voor de adverteerder lastig omdat die weinig zicht heeft op wie hij nu bereikt. Op internet vallen die beide nadelen weg, legt Roethof uit. De eerste twee jaar zal Prezz.com zich vooral op de professionele lezer richten die behoefte heeft aan duidelijkheid in de wirwar van Europese regels en wetgeving. In een later stadium wil Prezz.com ook inkomsten halen uit de exploitatie van de site. Vooral door jongeren aan te trekken want die zijn het best bekend met het gebruik van internet en zullen het meest profiteren van het verenigde Europa. Een zestal magazines met onder meer sport en cybernews (zonder i ) moet hen aan de site binden.

Onmisbaar

Inkomsten hoopt Prezz.com uit vier verschillende categorieën te gaan halen. In de eerste plaats door ook als persbureau gaan werken. Haar krantenkoppen zijn te koop voor organisaties of bedrijven die graag Europees nieuws op de site willen presenteren. Ook hoopt Prezz.com abonnementen te verkopen op haar gespecialiseerde Europese nieuwsdienst Topic News. Wie zich daarop abonneert krijgt dagelijks een aantal berichten toegestuurd met Europees nieuws dat vaak de gewone krant niet haalt, zoals bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen van de Europese Unie. "Voor de algemene lezer niet interessant, maar voor de professionele lezer onmisbaar," meent Roethof. De vierde inkomstenstroom van Prezz.com bestaat uit advertenties op de site en e-commerce. Hotelkamers, wijnen of vluchten met een luchtballon kan de lezer via de website bestellen.

Het nieuws van prezz.com is sinds kort ook op de WAP en de Palm-pilot te lezen. Opvallend is dat Prezz.com zich niet zoals veel websites op een klein niche-publiek richt, maar op een breed publiek. Prezz.com mikt vanuit het Europese perspectief op een publiek, van cyberpunkjongeren tot zakenmannen en Europese ambtenaren. "Wij maken gebruik van de bestaande Europese netwerken en gaan samenwerkingsverbanden aan met tal van andere sites die zich Europees willen positioneren," aldus Roethof. "Ons ondernemingsplan is meer een cirkel met oneindig veel raakvlakken dan een punt." Zo sloot Prezz.com onlangs een deal met studentensite E-loft.com.

Of er ook een Europees publiek bestaat dat Prezz.com wil lezen? Roethof denkt van wel. Zij ziet een trend waarin mensen enerzijds steeds meer geïnteresseerd zijn in wat er in hun stad of wijk speelt. Maar anderzijds hebben zij ook een toenemende interesse voor berichtgeving van het Europese- en wereldtoneel. "De toekomst van de media bestaat uit de lokale televisiezender en Prezz.com."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond