Nieuwssite Heise.de vindt privacyoplossing Facebookprobleem

De Duitse ICT-nieuwssite Heise.de heeft een simpele oplossing voor het probleem dat Facebook te pas en te onpas persoonlijke surfinformatie van alle internetters verzamelt.

Zelfs van mensen die geen lid zijn van Facebook verzamelt de profielensite informatie over hun surfgedrag. Van iedere pagina op het web met een Like-knop registreren de Amerikanen wat er gebeurt.

Dit soort cookies en verzamelwoede is exact wat de Europese cookiewet wil indammen, maar Facebook legt de regels vooralsnog naast zich neer.

Jürgen Schmidt van de Heise vertelt hoe zijn Heise.de knoppen voor Facebook, Google en Twitter installeerde maar toch de privacy van gebruikers volledig respecteert. ‘Deze sites kunnen een compleet surfprofiel van hun gebruikers maken. Dat gaat tegen ons idee van databescherming en iemands private levenssfeer in. Daarom hebben we oplossing [voor deelname aan social media] die enkel werkt met de volledige instemming van de gebruiker.’

Onderaan de verhalen op Heise.de staat gewoon nog de knoppen die naar Facebook, Google en Twitter leiden. Ze staan echter standaard uit. De lezer van de site moet de sociale deelfunctie eerst aanzetten voordat hij überhaupt een link kan delen met een bekende en, daarmee, de faciliterende internetbedrijven.

 

Foto: John Steven Fernandez (cc)

Deel dit item

Gerelateerde items

Briljant! Simpel in z’n eenvoud. Het aggregaten van Facebook en Google moet natuurlijk niet te makkelijk worden. Prima initiatief.

Ik heb een veel betere oplossing : Ghostery als plugin voor Firefox. Zelf bepalen wie welke data mag verzamelen en netjes een waarschuwing als iemand aan het tracken is.
Met 2 muisklikken weet Facebook nooit meer wat je allemaal doet op het internet.

Ik vraag mij alleen af in hoeverre het van invloed is als het gaat om je Google Ranking. Sinds die Panda update kijken ze naar metrics, waaronder doorklikratio en dergelijke als ik SEOmoz moet geloven.

De Google+1 button uitzetten zal wel degelijk invloed hebben, al ware het niet dat het standaard uitzetten van dit soort features er voor zorgt dat minder mensen op deze buttons klikken.
Bovendien zal Google je afstraffen voor het standaard uitzetten van de knop. Daardoor kunnen ze immers de profielen niet meer updaten van de mensen die enkel naar deze paginas kijken.
Facebook, Linkedin en de rest van de bende kan een stuk minder doen.

Elegant maar maar effectief op 1 site: die van jezelf, en je moet een extra handeling doen. Het is makkelijker om simpelweg zelf die buttons te maken, zodat er geen heel script achter zit, maar alleen een brave hyperlink.

Eigenlijk is het heel erg raar: aanbieders van sites willen niet achterblijven bij de sociale media ontwikkelingen en staan daarvoor in ruil gratis hun integrale bezoekers-loggegevens af aan Google en Facebook!

Want die buttonnetjes staan zowat op elke site en dan ook weer, o programmeursluiheid, op letterlijk elke pagina. Ik zie ze bij shops zelfs staan op de pagina’s waar de kassatransactie wordt afgewikkeld. Wie gaat er nou een pagina van het kassaproces liken? Het heeft een aardig privacy-effect: Facebook kan bij veel shops via de ‘referrer’ zien en loggen wat je aan het bestellen bent! Als die gegevens geen interessante handelswaar zijn, dan weet ik het ook niet meer.

Als Facebook of Google zou zeggen: maak een beveiligd URL waar wij elke dag jullie logfiles kunnen downloaden, dan had je gezegd “ja dag”, maar nu doen aanbieders van websites –precies hetzelfde– door overal die script-buttonnetjes te plaatsen. Je staat echt letterlijk je integrale browse-historie af. Gratis.

Waarbij ik ook nog even opmerk dat we al sinds jaar en dag allemaal lekker gratis Google Analytics op onze sites hebben, waarmee we ook onze integrale browse-geschiedenis aan Google cadeau doen, en dat Google er nooit een geheim van heeft gemaakt dat best wel goede statistiekpakket gratis te willen weggeven omdat ze geïnteresseerd zijn in de browse-gegevens van je site.

Kan het kwaad? Het hangt er vanaf wat ze met die gegevens doen. Als ze het na een maandje omzetten in statistiektelling en de details weggooien, kan het weinig kwaad. maar iets zegt mij dat het veel interessanter is om die gegevens te bewaren en gaan gebruiken. Of verkopen. Als dat niet al gebeurt.

Ik ben gezegend met klanten die dit begrijpen en budget over hebben voor een heel klein beetje afscherming van hun bezoekers.

Reactie plaatsen