Deel dit artikel
-

NOS met online programmaformules voor millennials

De NOS experimenteert met nieuwe online programmaformules voor millennials, de doelgroep die via klassieke televisie lastig te bereiken is. Met inzet van Snapchat, YouTube en Instagram.

YouTube is the place to be, en dat geldt tegenwoordig ook voor nieuwsvideo’s, door de NOS speciaal gemaakt worden voor middelbare scholieren, een doelgroep die meer YouTube dan televisie kijkt.

NOS Lab, aanjager van (pilot)projecten als NOS Kort op Instagram, plaatst iedere donderdag om 19.00 uur een nieuwsfilmpje. Daarin wordt een actueel onderwerp bij de kop gepakt en uitgediept. Bijvoorbeeld de schokkende beelden van de levenloze driejarige Aylan, aangspoeld op een strand.

Youssef Abjij van NOS op 3 en Welmoed Sijtsma van het NOS Jeugdjournaal voeren de kijker bij toerbeurt mee in hun zoektocht naar antwoorden op vragen die bij jongeren leven. “We hebben natuurlijk het Jeugdjournaal, maar vooral iets oudere jongeren beleven het nieuws via andere media dan de televisie. Dat zijn we aan het onderzoeken”, zegt Lara Ankersmit, hoofd digitale media van de NOS, tegen Emerce.

De experimenten zijn nog zo jong dat de doelgroep het YouTube-kanaal nog niet eens heeft ontdekt. Ankersmit: “Hoe we dit gaan aanzwengelen, is ook nog onderwerp van discussie.” Eind dit jaar volgt de evaluatie.

YouTube is niet het enige medium dat wordt ingezet. Al een jaar lang is de NOS op Instagram actief met korte berichten, die door 20.000 volgers worden gelezen. En daar daar zijn sinds kort zogenoemde snaplines voor Snapchat bijgekomen. “Best lastig omdat je Snapchatcontent ook echt met een mobiel moet opnemen”, zegt Ankersmit.

De inzet van nieuwe media  is onderdeel van een doorlopend proces. “We doen met NOS Lab eigenlijk best veel, maar dat is lang niet altijd goed zichtbaar. In het verleden hebben we ook met Google Glass gespeeld en we werken nu al enige tijd aan een Big Data-project om nieuws te personaliseren.”

Niet alles krijgt een vervolg, maar de NOS proef met superkorte nieuwsfilmpjes op Instagram is deze zomer uit de pilotfase gekomen. Met NOS Kort is Instagram blijvend toegevoegd aan het sociale media-aanbod van de NOS (naast Facebook, Twitter en Google+). “Ik sluit niet uit dat Snapchat ook die status krijgt”, aldus Ankersmit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond