Deel dit artikel
-

NRC opent webwinkel voor vrouwen

NRC Media opent een webwinkel voor vrouwen met slechts één product in de schappen. De winkel draait niet onder het NRC-merk. De uitgeverij ontwikkelt e-commerce tot een derde geldstroom. “Het levert al een flinke bijdrage aan de omzet”, aldus de retaildirecteur.

Vanochtend opende NRC Media de webwinkel OneDayForHer.nl. "Vrouwen worden online onvoldoende bediend met dagaanbiedingen, dus we zagen ruimte om iets nieuws te maken".  Rudolf van den Bosch, Retail Director, lanceert hiermee de tweede titel onder het OneDay-merk.

Dat merk staat los van de webwinkels zoals NRC Lux. "Het is niet logisch om alles onder één merk te doen. De OneDay-winkels hebben inhoudelijk geen raakvlak met de krant".

Van den Bosch hoopt het succes van het algemenere OneDayOnly.nl te kopiëren. Ook dat is een winkel waar iedere dag een ander item in de digitale schappen ligt. Via NRC-titels in print en op het web wordt reclame voor de winkel gemaakt. Het streven is verkeer naar de site te creëren en de consument zich te laten inschrijven op de e-mailnieuwsbrief. Die kan vervolgens dagelijks met nieuwe koopjes worden benaderd. "OneDayOnly is een succes. De winkel maakt vanaf de eerste dag winst".

Dagelijks selecteert een team bij NRC uit Rotterdam welke items in de OneDay-winkels liggen. De logistieke afhandeling is uitbesteed aan S&H uit Moerdijk.

De retaildirecteur wil niet kwijt hoeveel internetters zich hebben ingeschreven op de nieuwsbrieven van de winkels. Noch wil hij kwijt hoeveel omzet en winst de shops maken. Het staat volgens hem vast dat e-commerce het derde financiële fundament gaat worden onder de activiteiten van NRC Media, naast inkomsten uit abonnementen en reclame.

De e-commerceactiviteiten worden los van de andere NRC-activiteiten ontplooid. Concrete plannen voor nieuwe webwinkels zijn er niet, concepten en wensen heeft Van den Bosch wel.

De OneDay-winkels begeven zich op een terrein waar ook partijen als iBood en Marktplaats.nl actief zijn. Ook zij benaderen hun klanten dagelijks per e-mail met koopjes. NRC is anders in het feit dat het bedrijf zijn oorsprong niet vindt in e-commerce, maar de uitgeverij.

Twee weken geleden riep Het Financieele Dagblad een evenementenreeks in het leven. De offline evenementen worden aan elkaar geklonken via LinkedIn. Deelname is in het eerste jaar gratis, maar kost in het tweede jaar 100 euro.  

Rob Koghee, adjunct directeur van IDG Nederland, beschreef de verschuiving van media richting retail onlangs op Rethinkingmedia.nl met: "Het begint er sterk op te lijken, dat media als De Volkskrant en NRC Handelsblad een Bol.com-variant zijn begonnen. Opgeteld bij het bericht dat Daniel Ropers CEO van datzelfde Bol.com commissaris wordt bij De Telegraaf, valt de retailontwikkeling van uitgevers niet meer te ontkennen.

Het is een mooi voorbeeld van productontwikkeling als strategisch groeiscenario. Uitgevers als beheerders van enorme klantenbestanden hebben immers een klantpotentieel waar veel retailers enorm jaloers op zouden zijn. Klanten die bovendien een structurele betaalrelatie met deze uitgever onderhouden".

NRC Media is sinds december 2009 een zelfstandig bedrijf. Toen namen tv-zender Het Gesprek en investeringsbedrijf Egeria NRC over voor, naar verluidt, 65 miljoen euro. Het Gesprek heeft 20 procent van de aandelen, Egeria 80 procent. Het wordt verwacht dat NRC zich met Het Gesprek ook verder richting tv zal ontwikkelen. 

Deel dit bericht

1 Reactie

Baris

Dagaanbiedingen zijn inmiddels gemeengoed geworden, dus nu zie je steeds vaker gespecialiseerde dag aanbiedingen. Echter in het vrouwen segment zijn er al iets van 4 actief. In hoeverre een 5e nog zal werken, weet ik niet. Je kan alle dagaanbieding sites vinden op http://www.webkoop.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond