Deel dit artikel
-

NRC stapt uit Blendle na introductie premium abonnement

NRC stapt vanaf 1 april uit bladenkiosk Blendle. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch vreest naar eigen zeggen oprecht dat Blendle ‘op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek’.

Directe aanleiding is het Blendle Premium abonnement. Daarmee wordt Blendle in plaats van een elektronische kiosk ook zelf een uitgever. ‘Blendle vraagt 9,99 per maand. Trek daar de btw van 21 procent van af en verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven,’ schrijft Vandermeersch.

Dat is overigens niet geheel juist. Gebruikers krijgen een persoonlijke selectie van de beste artikelen uit 120 verschillende tijdschriften en kranten, maar kunnen niet volledige kranten lezen.

Los van dat economische argument is er een tweede belangrijke punt, zegt Vandermeersch. ‘Blendle verkoopt herverpakte krantenartikelen, uit nrc.next en NRC Handelsblad. Maar de redactie zet intussen sterk in op digital first en zelfs digital only. Stukken worden online verrijkt met video’s, met links naar originele documenten, met verwijzingen naar andere artikelen. Al die zaken ontbreken in Blendle. Alternatieve vertelvormen, journalistieke meerwaarde die we dankzij de mogelijkheden van online kunnen creëren, liveblogs, video’s, interactieve graphics, quizzes, etc ontbreken in de Blendle-ervaring.’

Vorig jaar bijvoorbeeld haalde NRC via Blendle nog een extra omzet van ongeveer 200.000 euro.

Deel dit bericht

5 Reacties

Willem

Goede analyse van NRC. Blendle levert gewoon niet genoeg op. Punt. Als die 250.000,- van Blendle correct is (niet netjes dit zo op Twitter te gooien) dan is dit gelijk aan slechts 870 abonees van NRC (abo kost 288/jaar voor 1 jaar). Dus iedereen snapt dat dat niet schaalbaar is. Blendle is groot door TV aandacht, Klopping een fantastisch ondernemer – maar het business model houdt de Journalistiek niet in de lucht. Benieuwd wie er volgt.

Arnold

Denk dat de analyse van de NRC correct is, maar die van Blendle ook. Ik heb weleens wat artikelen via Blendle gelezen, maar het pay-per-read model is denk ik, in ieder geval voor mij, geen lange termijn model. Iedere keer moet je als lezer een soort mini-aanschaf doen en is er dus een keuze moment. Het ‘all you can eat’ model wordt al langer gehanteerd in muziek (Spotify) en film (Netflix) en blijkt daar voor die partijen succesvol. Probleem bij met name Spotify is dat de content leverancier (de muziekant/auteur) vrijwel niets verdienen per luistermoment, daar lijkt Vandermeersch ook bang voor te zijn in het Blendle abonnement model (en terecht denk ik).

Seb

@Willem

Ik ben het helaas niet met je eens dat Alexander een geweldige ondernemer is. Blendle is door de Nederlandse media tot een hype gebombardeerd, waardoor diezelfde media de angst kreeg om de boot te missen. Daar heeft Alexander weinig voor hoeven doen. Het concept zelf is ook allerminst innovatief noch goed schaalbaar.

Blendle is namelijk helemaal geen groot succes. De buitenlandse varianten slaan niet aan, maar ook in Nederland is het grootste deel van de nieuwe aanwas aan users, de bestaande user. Die nadat zijn gratis budget op is, gewoon een nieuw account aanmaakt. Er zit een harde kern aan gebruikers waar Blendle op teert, maar dat is alles behalve schaalbaar.

Het ‘all you can eat’ model introduceren was daarom vooral een noodzaak voor Blendle. Ze begeven zich echter hiermee op het pad van de uitgevers, de uitgevers die Blendle juist hard nodig heeft.

Het zou me niets verbazen als de rest van de Mediahuis stal later dit jaar vertrekt. Mogelijk gevolgd door de Persgroep. Een gezamenlijk initiatief van de uitgevers, waarbij ieder een gelijk belang bezit in een soort van Blendle, zie ik als een logischere oplossing voor de toekomst.

michel

Ik snap het argument dat premium wellicht niet werkt voor de NRC, maar de opbrengst van de artikelen op Blendle is natuurlijk gewoon bijvangst. Ik heb in de korte periode dat ik op Blendle zit meer uitgegeven aan journalistiek dan ik in mijn leven(40) tot nu toe gedaan heb. De ‘mini-aanschaf’ is voor mij geen probleem, ik koop immers ook apps van 2 euro en koffie van 4 euro. Ik wil best 80 cent betalen en als ik het dat niet waard vind dan vraag ik mijn geld terug. Komt zeer zelden voor en meestal bij dezelfde uitgever. Die mijd ik dan.

Leuk dat NRC verder aangeeft dat allerlei ‘interactieve mogelijkheden’ moeizaam zijn op Blendle.
Ik denk dat de NRC overigens kritisch moet nadenken over wat interactieve mogelijkheden dan zijn en de verwachtingen die de journalistiek-zoekenden op internet hebben.

Podcast(radio) en nieuwsbrief is iets dat iedere serieuze uitgever kan/moet hebben, en dat zie ik niet als iets interactiefs, want er is geen interactie.

De content over de verkiezingsprogramma’s is zo oppervlakkig en kort door de bocht, daar zou ik niet voor willen betalen.

De factcheck is leuk, heb ik wel iets voor over. Verder zie ik van de NRC niets interactiefs, zoals bij buitenlandse uitgevers wel het geval is. (guardian, NYT) Maar dat is dan ook een veel hoger nivo met serieuze research. Die budgetten zie ik in nederland niet verschijnen, dus wat zou ik dan moeten missen van de NRC?

Series van artikelen over 1 onderwerp(zoals verkiezingen) op blendle lijkt me een prima voorstel. Kun je samen aan werken denk ik dan. Lekker doorklikken en een klein bedrag per klik, tik je wellicht nog meer af dan normaal. En anders is er de betaal-met-blendle-knop nog.

NRC zal het moeten hebben van de groep vergrijzenden die de moeite gaan nemen om nog per platform te betalen. Dat lijkt mij een rap uitstervende groep, en zo ga je flink de boot missen bij nieuwe doelgroepen. Wie gaat er nu én voor Spotify én voor Apple Music betalen?

Krijg je als NRC abonnee trouwens ook de Ligatus fake-news advertenties te zien?

Ik kijk uit naar de grensverleggende journalistieke innovaties met rijke content waar de NRC nu mee gaat komen, óf de sterk gereduceerde abonnementsprijs.

Maurice Beerthuyzen - Symplytics

Het is maar hoe je het bekijkt inderdaad. Ik snap heel goed dat al die kranten en tijdschriften geld moeten verdienen, en dat er op Blendle relatief weinig geld per krant wordt gemaakt. Als ik naar mezelf kijk als fanatiek Blendle-lezer ( minimaal 10,- p/m), lees ik op Blendle van Volkskrant, NRC, Telegraaf tot aan de Viva of een psychologisch vakblad.

Ik zou die bladen nooit allemaal apart aanschaffen. Blendle is -vooral op zaterdag- een soort virtuele leestafel en heeft dan ook veel waarde voor mij persoonlijk. NRC verliest op deze manier een lezer. Ik wil geen abo’s meer op bladen, maar kwaliteit content lezen, onafhankelijk van de uitgever die het aanbiedt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond