NVPI: Digitale markt krijgt voet aan de grond

his-masters-voice
Pagina tools
NIEUWS - 23 februari 2012 10:00

De entertainmentindustrie slaagt er naar eigen zeggen steeds beter in de digitale consument te bedienen. Het aantal consumpties van muziek, televisieseries, films en games was in 2011 hoger dan ooit tevoren, maar de omzet viel toch tegen.

De Nederlandse consument besteedde in 2011 in totaal 180,2 miljoen euro aan fysieke producten, zoals cd’s. Dat is wederom 10,3 procent minder dan in 2010. De bestedingen aan downloads stegen echter naar 25 miljoen euro. Fysieke albums zijn daarbij nog steeds de belangrijkste omzetmaker. Albumverkopen vormen bijna 80 procent van de totale consumentenomzet.

De NVPI schat het totale omzetaandeel uit de digitale markt – downloads én streaming – op brancheniveau in op ongeveer 15 procent. Wereldwijd ligt dat aandeel op 32 procent. In de Verenigde Staten is het meer dan 50 procent.

De fysieke markt voor films en televisieseries daalde met meer dan 8 procent. De omzetdaling wordt voornamelijk veroorzaakt door prijsdalingen, waardoor de markt in stuks slechts met 1 procent daalde. Ook hier profiteert de industrie echter van de digitale markt. De omzet uit video-on-demand wordt door GfK en NVPI geschat op 53 miljoen euro, een stijging van 51 procent ten opzichte van 2010 toen de omzet naar schatting 35 miljoen bedroeg.

De omzet uit verkopen van games daalde met ruim 24 miljoen euro. De digitale omzet van deze productgroep wordt door GfK en NVPI ingeschat op 28 miljoen euro. Daarbij gaat het om spellen die worden verkocht via de netwerken van uitgevers zoals Xbox Live of het PlayStation Network en voor pc-games via portals als Steam. Gaming is daarnaast een belangrijk onderdeel van de mediaconsumptie via tablets, smartphones en sociale netwerken. De prijzen van dit soort games zijn echter vele malen lager dan die van games voor de consoles, waardoor het aantal consumpties sterker stijgt dan de omzet.

NVPI verwacht dat in 2012 de omzetten uit digitale distributie verder zullen toenemen, maar de dalingen in de verkopen van fysiek product niet volledig kunnen compenseren. Dat betekent ook dat de achterstand die Nederland op dit gebied heeft niet wordt ingelopen.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers