Deel dit artikel
-

‘Omroepen blijven achter met 4K’

Omroepen lopen achter met het aanbieden van 4K content. Dat zegt Kostas Vouzas, senior Director Business EMEA van TP Vision (Philips), in een gesprek met Emerce op IFA in Berlijn. “De toestellen zijn er geschikt voor, maar alleen onlinediensten als Netflix investeren flink in 4K.”

4K levert vier maal de beeldkwaliteit van HDTV. Wanneer ook voetbal in 4K wordt aangeboden, zou dat een enorme boost geven aan de tv-verkoop, zegt Vouzas. Dat concurrenten al bezig zijn met 8K, in de aanloop van de volgende Olympische Spelen in 2020, lijkt Vouzas wat prematuur. 8K is de overtreffende trap van 4K. “Ik denk dat de vertraging van de uitrol van 4K content ook gevolgen heeft voor de introductie van 8K.”

Netflix gaat nog een stap verder: het bedrijf ziet geen toekomst in 8K. Eerder dit jaar liet de onderneming weten dat de inmiddels breed geaccepteerde beeldtechnologie HDR 8K minder urgent maakt. Netflix heeft al series in HDR geproduceerd, waaronder Marco Polo en Daredevil.

Met 4K lijkt eenzelfde situatie te ontstaan als bij de introductie van HDTV. De omroepen holden destijds ook achter de fabrikanten aan. Een groot deel van het reguliere tv-aanbod wordt nog altijd niet in deze standaard uitgezonden.

Het neemt niet weg dat TP Vision zich de komende jaren wil richten op de hoogste beeldkwaliteit. 
Vouzas: “Voor ons is dat OLED, voor anderen quantum dot, maar het zou ook nog wel eens quantum dot kunnen worden. We zijn niet zo eenkennig.”

TP Vision wil in elk geval de premium markt blijven bedienen. “Geruchten dat we uit die markt zouden willen stappen kloppen niet. Dat zou ook niet verstandig zijn, want Europese consumenten zijn juist geïnteresseerd in iets hogere kwaliteit. Ook zien we een groei in steeds grotere schermen. Juist dan wordt 4K cruciaal.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond