Deel dit artikel
-

Omstreden advertentiebedrijf Superfish geeft het op

Het advertentiebedrijf Superfish, dat adware leverde aan Lenovo en daarvoor scherp werd bekritiseerd, stopt. De technologie krijgt een vervolg in een nieuwe onderneming JustVisual.

Omdat de marges op laptops niet erg hoog zijn, wilde Lenovo extra inkomsten genereren. En wel via adware die op de laptop was geïnstalleerd. Via die software hoopte Lenovo op mooie deals met adverteerders. Als klanten een webwinkel bezochten, kon het gebeuren dat men in een scherm een alternatieve aanbieding kreeg te zien.

Om de advertenties te tonen, gebruikte Lenovo een eigen certificaat voor de browser. Die werd zelfs over bestaande certificaten heen geplaatst, zodat browsers niet meer konden beoordelen of sites veilig waren. Ook het gebruik van encryptiesleutels was niet al te handig aangepakt, waardoor kwaadwilligen de computer theoretisch geheel konden overnemen. Laptopeigenaren reageerden woedend. Zelfs het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse veiligheid tikte Lenovo hiervoor op de vingers.

Het bedrijf dat de adware leverde gaat het nu anders aanpakken. De oude techniek was gebaseerd op het visueel herkennen van artikelen waar consumenten naar keken. Superfish zocht daar dan soortgelijke objecten bij in de vorm van advertenties. Nu wil het dezelfde techniek gaan gebruiken voor het visueel zoeken naar artikelen, bijvoorbeeld kleding en meubelen. Daarvoor worden consumentvriendelijke apps ontwikkeld.

Het sluiten van Superfish heeft mogelijk te maken met allerlei rechtszaken die zijn aangespand. Of die nog doorgaan, is niet bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond