Deel dit artikel
-

Omzet bol.com: 680 miljoen euro

Bol.com zet dit jaar om voor 680 miljoen euro, de helft van de 1,4 miljard die heel Ahold online doet. Ahold investeert komende drie jaar 60 miljoen extra in de groei bol.com. Omzetdoel in 2017: 1+ miljard.

Het team van CEO Dick Boer van Ahold hield vanavond een presentatie voor financieel analisten die specifiek over zijn online strategie gaat. Bol.com speelt daar een belangrijke rol in, reden waarom er tientallen miljoenen extra in worden geïnvesteerd. En de reden dat de analistenbijeenkomst aan de Keulsekade in Utrecht werd gehouden en niet op Aholds hoofdkantoor in Zaandam.

De extra online investeringen moeten binnen drie jaar tot ruwweg een omzetverdubbeling leiden voor bol.com. Boer verwacht dat het online verkooptotaal in 2017 zal groeien tot 2,5 miljard. Meer dan de helft daarvan komt op rekening van de digitale allesverkoper uit Utrecht.

Een belangrijke rol in het groeipad van bol.com is weggelegd voor de externe webwinkels en retailers met een webshop. Als zogeheten partner kunnen zij hun producten te koop aanbieden in de schappen van het online warenhuis. Bol.com vangt een commissie voor de bemiddeling.

Vierduizend webwinkeliers leveren op deze manier honderd miljoen euro omzet op, of zestien procent van de omzet. Volgend jaar zal dat percentage rond de twintig procent liggen. Een verdubbeling in twee jaar.

De 1,4 miljard euro digitale omzet van Ahold is als volgt opgedeeld:

  • Peapod: 540 miljoen (Amerika, oostkust)
  • AH.nl: 240 miljoen
  • bol.com: 680 miljoen euro

Het koopgedrag bij AH.nl en bol.com toont grote verschillen. Een digitale klant van Albert Heijn legt gemiddeld 74 producten in zijn winkelmandje. Bovendien geeft hij twintig procent meer uit dan een consument die enkel in fysieke winkels shopt.

De bol.com-klanten daarentegen legt gemiddeld 1,8 producten in zijn winkelmandje. Veertig procent van de klanten koopt per transactie slechts in één productcategorie. Chief Commercial Officer Hanneke Faber ziet hier duidelijk groeimogelijkheden aangezien er 22 categorieën zijn met 9 miljoen producten.

Tijdens haar deel van de presentatie maakte ze bekend dat AH.nl zijn bezorgingsgebied vergroot. Het bereik is nu 84 procent, wat ongeveer de hele Randstad is. Vandaag begint de uitbreiding van het bezorgingsgebied naar het noorden en zuiden van Nederland, beginnend met Groningen en Maastricht.

De CCO die vorig jaar van P&G overkwam, verwacht dat de Nederlandse online food-markt van 1 procent nu zal groeien naar 4 à 5 procent in 2020.

Dick Boer lijkt zich geen zorgen te maken over de recente lancering van Jumbo.com, het online supermarktinitiatief van Jumbo Supermarkten. “Wij hebben inmiddels veel ervaring met pick-up-points. De vrienden uit Veghel beginnen net. Bovendien is afhalen bij ons slechts een van meerdere modellen.”

Feiten bol.com:

  • Dagelijks 820.000 unieke bezoeken
  • Veertig procent van de traffic is mobiel
  • 5 à 6 procent van de bol.com-bestellingen worden bij AH opgehaald
  • Toen Amazon.nl live ging, stuurde bol.com een miljoen kopers van digitale boeken mail met een aanbieding voor een Kobo e-reader

Deel dit bericht

8 Reacties

Ernest

Vierduizend webwinkeliers leveren honderd miljoen euro omzet op. Dat is gemiddeld 25.000 euro omzet per webwinkel. De vraag is : is dit de commissie voor de bemiddeling die Bol.com vangt ? of is dit de omzet van de webwinkels? In een recent geplaatst artikel over de omzet van Wehkamp werd eveneens gesproken over omzet terwijl dit feitelijk onjuist is : de commissie is de omzet niet de omzet van de webshops? toch?

Natascha Voogt

Bol.com heeft een assortiment van 9 miljoen producten. De omzet is EUR 680 miljoen. De omzet van een gemiddeld product bedraagt dus maar EUR 75. Waarschijnlijk worden de meeste van de 9 miljoen producten nooit verkocht…

Wim

In alinea 1 maakt Emerce een enorme blunder; de omzet van Ahold is niet 1,4 miljard. De omzet ligt zeker een factor 20 hoger. De begrijpende lezer ziet later dat het om omzet uit pure online activiteiten komt. Maar dat staat er niet.

Erwin Boogert

Wim, dat is inderdaad niet duidelijk genoeg aangegeven. Net hersteld. Dank voor je feedback.

J.huisman

Zou deze voorspelling standhouden wanneer Amazone en Alibaba ( omzet +/- 260 miljard USD )
even Nederland komen bezoeken. Bovendien behoor je als CEO nimmer de naam van een concurrent te noemen (Jumbo) dit staat garant voor arrogantie en onderschatting.

Ed Hensen

De berichtgeving over de online omzet van Ahold is enigszins verwarrend. De Twinkle Top 100 van september 2014 vermeldde een online omzet van € 686,4 miljoen over 2013 voor Albert Heijn en Bol.com. Nu zegt Ahold voor 2014 een online omzet bij AH en Bol.com te verwachten van € 920 miljoen. Dat zou een toename zijn van zo’n 34% t.o.v. 2013, terwijl de groei in 2013 t.o.v. 2012 slechts 3,9% bedroeg. Twinkle schatte de online omzet over 2012 nl. op € 660 miljoen. Wordt er nu werkelijk 34% groei gerealiseerd of wordt er volop gespeeld met de omzet van de externe webwinkels?

Erwin Boogert

Ed, ik zou de cijfers uit eerste hand aanhouden. Die van Ahold zelf.

Marcel

Als zelfstandige verkoper op Bol.com beroep ik mij op ‘free speech’ en kan ik enkel zeggen, dat ze nog een flinke stap moeten zetten wat betreft Bol-plaza en hun omzet-ambities.

* Alle tweedehands artikelen (mogelijk reeds honderdduizenden) staan namelijk nog steeds standaard op levertijd 1-8 werkdagen i.p.v. de door de verkoper opgegeven levertijd (waaronder meestal “binnen 24 uur”.
De klant wil dit snel hebben en de verkoper kan deze standaard-optie niet eens kenbaar maken. Dit kost niet alleen ons maar ook Bol omzet. Een gemiste kans, die hun ambities absoluut tegenwerkt.

* Voor elk tweedehands artikel moet de klant een servicebijdrage van 1,99 betalen. De kans dat de consument 4 tweedehands, opeenvolgende delen van een serie besteld, is praktisch nihil. Niemand betaalt 4x (of meer) een servicebijdrage over 1 gezamenlijke order en dus wederom een gemiste kans. In 3,5 jaar heb ik ook nog nooit een shoppingspree gezien van 1 klant, terwijl op Ebay ik klanten heb gehad met wel 50 bestelde dvd’s in 1x.

* Er zijn geen verzenddeals voor pakketpost naar België (het nieuwe afzetgebied van Nederlandse Plaza-verkopers), zoals dat er wel is in Nederland met DHL.
Het gevolg is dat Bol commissie (15%+0,99) vraagt over de productprijs & de ingecalculeerde verzendkosten (brievenbuspost 251-500 gram=9 euro, pakketpost = 13 a 14 euro..) welke verre van ideaal zijn. Menig product moet als gevolg 3x tot soms wel 5x over de kop…. om als verkoper 1 euro te verdienen, terwijl Bol op dat moment al minimaal het vijfvoudige verdiend over die ene transactie.

* Bol begint net als Amazon populaire artikelen over te nemen. Zodra je als verkoper een zeer succesvol artikel hebt, kan je er bijna op rekenen dat Bol het overneemt. Ambitie om te groeien samen met Bol, zal dus vaak tegen je werken. Niet bepaald een incentive.

* Er is nog steeds geen commissie-structuur, die omzetgenererende verkopers beloond voor hun harde werk. Als je de kans krijgt om minder commissie te hoeven betalen, dan zal je als verkoper uiteraard trachten dit doel te behalen.
Nu ontbreekt dit nog als incentive.

* Het vaste deel van de commissie die Bol rekent (0,99), zorgt ervoor dat kleine prijzen amper haalbaar zijn voor zakelijke verkopers. Onder de 10 euro kunnen wij dan ook niet concurreren met Bol, tenzij je zwart verkoopt of de artikelen enkel als lokkertje gebruikt en tegen verlies wilt verkopen.
En dat terwijl de consument regelmatig op zoek is naar een koopje. Een artikel van 1 euro inkoop moet minimaal voor 7,99 verkocht worden, om er +/- Euro 1,09 aan over te houden. Geen vetpot dus. De rest gaat naar Bol z’n commissie, de BTW en de verzendkosten. Ooit van prijselasticiteit gehoord Bol?
De meeste verkopers zouden vermoedelijk een hoger percentage willen betalen in ruil voor de opheffing van het vaste commissie-deel!

Kortom, ik moet nog zien of Bol de ambities waar gaat maken!
Ze zullen dan toch eerst over de brug moeten komen en de ruim 4.000 verkopers moeten ondersteunen en motiveren. Ze enkel als cash-cow behandelen kan onmogelijk het business plan zijn van de toekomst. Dan schept Amazon deze verkopers met gemak op en kan AH wel fluiten naar digitale groeicijfers zoals de huidige…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond