Deel dit artikel
-

Omzet eerste jaar Home24: 63 miljoen euro

Zelfs meubels verkopen via het web is niet onmogelijk, zo laat de Europese webwinkel Home24 zien. In het eerste jaar van zijn bestaan noteert het een omzet van 63 miljoen euro.

Dat blijkt uit cijfers (PDF) van grootaandeelhouder Kinnevik uit Zweden:

De investeerder waardeerde de meubelwinkel enkele maanden geleden op een kwart miljard euro. De shop is inmiddels actief in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Frankrijk.

In Nederland heeft Home24 sinds kort concurrentie van IKEA, dat hier zijn webwinkel opende.

Foto: Sam Howzit (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Rob Bogaers

Met hopelijk iets minder retouren (binnen welk termijn?)dan met Zalando. Daar zit uiteindelijk het grootste geneuzel in de marge plus het logistieke stuk… Tevens zijn collecties een belangrijke succesfactor. Dat leggen ze sws af tegen IKEA in alle landen naast DE. Een oppermachtige naam.

Jacob van Duijn

(kuch) Dit was technisch gezien niet het eerste jaar van Home24, maar het vierde of vijfde: ze hebben doorgebouwd op een oud concept dat al een tijd in Duitsland liep.

Afgezien daarvan: mooie cijfers. Ik kom nog uit de tijd dat iedereen zei dat niemand ooit kleding via internet zou kopen, dus ik geloof volledig in deze markt. Met LevaLeva spelen we daar ook op in, en halen we gemiddelde orderwaardes die verbazingwekkend hoog liggen… Er komt een generatie aan die online meubelshoppen normaal gaat vinden.

Marinus van den Elshout

Nounou, dat zijn geen slechte cijfers. Wel iets gesmokkeld dus als ik Jacob zn post mag geloven.

Online meubelshoppen is zeker upcoming, wij zien dit ook in het aantal productfoto’s dat bij ons vrijstaand gemaakt wordt.

Er komen steeds meer partijen bij met steeds grotere aantallen. Keep m coming !

Arne

Marktaandeel kopen is wat partijen als Home24 en Zalando doen. Dankzij de investeerders kunnen deze reuzen zoveel uitgeven aan online advertising, dat ze uiteindelijk gewoon marktaandeel kopen en zo te hopen om na een aantal jaar misschien eens winst te maken.

Erwin Boogert

Dat is inderdaad waar het op neerkomt. Het staat natuurlijk iedereen vrij om financiering aan te trekken, van welke instantie dan ook, om zijn bedrijf te laten groeien.

Rutger Beumer

De kansen in deze markt zijn ongelooflijk. Echter; de peilers levertijd, prijs en service zijn de grote gemene deler van de huidige e-commerce reuzen waar bijna elke startup zich mee identificeert. De ‘fysiekheid’ van het product vormt een probleem voor de vele traditionele spelers en ook voor nieuwe online spelers om echt tractie krijgen. Zij die gewend zijn om vanuit een magazijn te denken en te handelen gaan niet echt groot worden, op enkele uitzonderingen na; grote fysieke partijen die reeds een leidende rol spelen en reeds behoorlijk wat m3’s in beheer of bezit hebben (Ikea, Maxeda, Intergamma, DMG e.d.).

Kijk je nog wat verder in de tijd dan zie je een bijna nieuwe industriële revolutie (masscustomization, 3d printing) op gang komen, met productie technieken die nieuwe en bestaande kanalen vervolgens ‘just in time’ gaan beleveren. De service rol van retailers blijft hierin essentieel, in het bijzonder in het midden en hogere segment. Ik denk ook dat de prijs factor hiermee voor de consument positief beïnvloedt wordt.

Wij proberen nu met micatuca.nl een op conversie gericht platform te faciliteren voor retailers en fabrikanten. Een geaggregeerd aanbod van duizenden producten, veelal uit voorraad leverbaar.
Het Amazon model. In een niche. Meer gericht op ketensamenwerking. Straks inspelend op nieuwe mogelijkheden in productie en logistiek

Zomaar een ‘zalandootje’ doen in deze markt lukt ook Home24 niet denk ik…Ikea heeft niet voor niets een RTA strategie.
De blokkades in deze markt en de redenen waarom deze markt pas laat op gang komt liggen mijns inziens op veel diepere niveaus dan alleen het kanaalconflict waar iedereen op wijst.

Geert-Jan Smits

@Rutger sterke visie die ik deel. Persoonlijk ben ik benieuwd naar de omzet van Home24 in NL. Ik gok op max 5-10% van het totaal gezien de onbekendheid van het merk in NL en de – in mijn ogen – lange levertijden. Iemand een beter inzicht?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond