Deel dit artikel
-

‘Omzet Google uit niet-mobiele reclame daalt’

Voor het eerst besteden Amerikaanse adverteerders dit jaar minder bij Google aan AdWords bij desktop search. Voor mobiele kanalen daarentegen gaan de beurzen juist verder open.

Een onderzoek van eMarketer laat zien wat eigenlijk onvermijdbaar is. Adverteerders zetten hun budgetten meer bij mobiele kanalen in en minder op de desktop. Reden: de consument brengt minder tijd door met zijn vaste computer en meer mobiel.

Op de Amerikaanse markt pikt Google met deze verschuiving naar mobiel ook nog eens budget af van concurrenten Bing en Yahoo. Hun mobiele aanbod is minder in volume of kwaliteit dan wat de markt zoekt. Waar Google met desktop search dit jaar 770 miljoen dollar reclamegeld ziet verdwijnen, wint het op het mobiele front 1,8 miljard.

Mobiel was bij Google in 2013 goed voor 19,4 procent van de reclameomzet. In 2014 loopt dat op tot 26,7 procent, rekent de onderzoeker voor. Belangrijke elementen in die groei zijn Enhanced Campaigns en Product Listing Ads (PLA’s).

Foto: Terence Jones (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul Haarman

Wel een belangrijke kanttekening dat in deze cijfers ook de tablets onder mobiel vallen. Normaliter worden de tablets als een aparte categorie opgenomen waarbij het gebruikersgedrag op een tablet (en ook een laptop) meer op dat van een desktop lijkt. Een ander belangrijk punt is dat voor B2B marketing desktops enorm belangrijk blijven. Daar zie je welhaast altijd een betere stickiness en hogere conversies vanuit desktops (en ook vanuit laptops) dan vanuit zuiver mobiel (smartphones).

NilsR

aanvullend op comment Paul: wat valt er wel/niet binnen Mobile?

Ok Google, “define mobile”
https://www.google.nl/?#q=define+mobile

now “define handheld computers”
https://www.google.nl/?#q=define+handheld+computers

Joeri Sturkenboom

Op zich een logische ontwikkeling. Uit vele cijfers blijkt ook dat het mobiel internet gebruik ieder jaar toe neemt, vandaar dat de verschuiving van dekstop naar mobiel (en tablet) Google advertising ook actief is. Vaak zie ik het dat CTR en conversieratio bij mobiel hoger ligt dan bij desktop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond