Deel dit artikel
-

Omzet Nederlands affiliatemarketing stagneert

De Nederlandse markt voor affiliatemarketing begint te stagneren. Een onderzoek onder de tien grootste affiliatenetwerken laat zien dat er in 2012 nog maar enkele procentpunten groei werd genoteerd.

“Voor het eerst zagen we geen ‘double digit groei’ maar eerder stilstand van de Nederlandse affiliate marketing. De top tien netwerken behaalden het afgelopen jaar honderd miljoen euro omzet. Dat was ongeveer hetzelfde als in 2011”, merkt Jochem Vroom op die het onderzoek voor zijn Affiliateblog uitvoerde.

Er is volgens Vroom niet een oorzaak aan te wijzen voor de nulgroei. “Het is een combinatie van meerdere factoren. De financiële markt is hard achteruit gegaan, er zijn minder acties in de telecommarkt, adverteerders zijn steeds beter geworden in het ontdubbelen van leads uit de netwerken, de economie in zijn algemeen laat effecten merken en onzekerheden rondom de cookiewet laten hun sporen na.”

De vier grootste affiliatenetwerken zijn samen goed voor ongeveer tachtig procent van de brancheomzet, die tussen de 115 en 120 miljoen ligt.

Adverteerders besteden in Nederland gemiddeld zo’n tien procent van hun digitale budgetten aan affiliatemarketing.

Foto: Bailey Weaver (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

mdobro

De oorzaken die Jochem Vroom noemt zijn goed geanalyseerd. zijn initiatief vanuit het affiliatblog wordt ook zeer gewaardeerd, maar laat ik wel de kanttekening maken dat dit geen feitelijk onderzoek van de cijfers is maar een schatting op basis van zijn kennis en expertise in de markt. (de verantwoording staat ook duidelijk op zijn site).
In mijn optiek is zijn de schatting voor sommige partijen fors (25 tot 30% ) te hoog is, maar de fouten hiervoor liggen al in de voorgaande editie van deze top lijst. De volgorde onderschrijf ik als insider wel.
Binnenkort komen er nog meer cijfers over de affiliate markt beschikbaar door de Online Ad Spend 2012 van Deloitte/IAB.
.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond