Deel dit artikel
-

Omzet online reclame RTL groeit 41 procent

RTL Group zag de omzet uit internetreclame afgelopen jaar met 41 procent groeien, voornamelijk gedreven voor video-advertenties. Adverteerders zoeken zichtbaar aansluiting tot de digitale kanalen.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die RTL Group vanochtend bekend maakte. Het Duitse bedrijf splitst de cijfers niet op per land.

De digitale omzetgroei gaat hand in hand met het groeiend gebruik van de videoportalen in de landen waar het tv-bedrijf actief is. De websites genereerden in 2010 gezamenlijk 1,4 miljard streamstarts, wat een toename is van 46 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

In Nederland exploiteert het tv-bedrijf onder meer RTL XL. Dat ging in oktober 2010 van start als platform waar consumenten alle series, programma’s en films moeten kunnen terugvinden. Het is de samenvoeging van RLT Gemist en RTL Video.

Het RTL-netwerk in Nederland trok in de eerste zes maanden van dit jaar gemiddeld 4,6 miljoen unieke bezoekers per maand, een stijging van 8 procent ten opzichte van voorgaand jaar.

Een jaar geleden zei RTL Group dat betaal-tv het tweede financiële fundament onder de online uitzendactiviteiten moet worden. Over de voortgang van plannen in die richting geeft het mediabedrijf vandaag geen nadere toelichting.

De verschillende RTL-bedrijven exploiteren op het mobiele front nu meer dan 60 applicaties. Die zijn tot op heden 10 miljoen keer gedownload.

De omzet van RTL Group steeg afgelopen jaar met 8,4 procent tot 5,6 miljard euro. De winst voor bijzondere lasten (ebita) steeg tot 1,1 miljard euro. De nettowinst verdrievoudigde tot 611 miljoen euro.

De ebita in Nederland nam met 52,8 procent toe tot 110 miljoen euro, voornamelijk gedreven door meer reclameverkopen.

RTL Nederland maakte zojuist via een persbericht bekend:  “De omzet van RTL Nederland steeg naar € 429 miljoen (2009: € 371 miljoen). De omzet uit de televisieactiviteiten maakte een groei door van 17,3 procent en kwam daarmee uit op € 373 miljoen (2009: € 318 miljoen). De omzet uit de radioactiviteiten steeg in 2010 met 5,7 procent naar € 56 miljoen (2009: € 53 miljoen)”.

De sites van RTL Nederland hadden in januari 2011 een bereik van 38,8 procent onder internetters van 13 jaar en ouder. De sites verwerkten gezamenlijk 34 miljoen bezoeken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond