Deel dit artikel
-

Omzet en winst van KPN onder druk

De totale omzet en de overige opbrengsten van KPN daalden in het eerste kwartaal van 2012 met 1,4 procent tot 3,19 miljard euro ten opzichte van de eerste drie maanden van 2011. De nettowinst van KPN kwam 51 procent lager uit op 288 miljoen euro. KPN heeft naar eigen zeggen te kampen met concurrentiedruk en negatieve impact van regulering.

De EBITDA is het afgelopen kwartaal met 12 procent gedaald naar 1,10 miljard euro. De nettowinst van KPN kwam 51 procent lager uit op 288 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een lager bedrijfsresultaat en een eenmalige belastingbate van 150 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2011.

Ontwikkelingen in de Nederlandse mobiele markt, in combinatie met sterke concurrentie, leidden tot lagere omzet uit mobiele diensten in het eerste kwartaal van dit jaar. Bij Consumenten Thuis stonden marktaandeel en omzet eveneens onder druk. KPN spreekt in het kwartaalverslag nog steeds van ‘veranderend klantgedrag’, waarbij klanten vaker gebruikmaken van sociale media en apps en minder van traditionele spraak- en sms-diensten.

Ook de breedbandmarkt staat onder druk. De successen van de alles-in-één-pakketten (internetten, bellen én televisie) compenseren volgens het bedrijf nog niet het verlies aan klanten bij losse bel- en of internetdiensten.

De groei in interactieve televisie zette door in het eerste kwartaal. Er kwamen 79.000 nieuwe iTV abonnees bij en KPN sloot 23.000 nieuwe glasvezelklanten aan. Naast de verhoging van de snelheid op zijn koper breedbandnetwerk en de verdere verbetering van abonnementen, is KPN ook gestart met een regionale marktbenadering.

In de Zakelijke Markt wist KPN zijn marktaandeel stabiel te houden terwijl Corporate Market (voorheen Getronics) nog steeds last had van prijsdruk en verminderde vraag vanwege de slechte economische omstandigheden

De investeringen van 460 miljoen euro zitten hem met name in de versnelde uitrol van mobiele breedbandnetwerken in Duitsland en België en het Nederlandse investeringsprogramma. In Nederland investeerde KPN meer in de ‘upgrade’ van zijn vaste breedbandnetwerk, zijn mobiele netwerk, in klantapparatuur voor interactieve televisie en in activatie van glasvezelklanten.

KPN wil in 2012 zijn marktaandeel in de mobiele consumentenmarkt stabiliseren en in de zakelijke markt handhaven. Verder wordt er in 2012 een eind aan de daling van het marktaandeel in de breedbandmarkt verwacht.

De geplande reductie van 4.000 tot 5.000 banen zal waarschijnlijk eind 2013 zijn afgerond, twee jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond