Omzetgroei Media Markt komt van multichannelklanten

De online omzet van Media Saturn nam in de weken voor Kerst met 25 procent toe. Het grootste deel van die omzet is toe te wijzen aan klanten die online kopen en in de gewone, fysieke winkel komen afhalen.

Dat is af te lezen uit een marktupdate van moederbedrijf Metro Group over het laatste kwartaal van het jaar (PDF).

Exacte online verkoopcijfers geeft Metro Group niet, maar onlangs werd wel duidelijk dat Media Markt en Saturn samen de online jaaromzet met elf procent zagen stijgen tot – bij benadering – twee miljard euro. Nederland draagt voor zeker tweehonderd miljoen euro bij.

De totale omzet van Media-Saturn in het laatste kwartaal van 2016 kwam uit op 6,9 miljard euro. Dat is evenveel als het jaar ervoor. Het bedrijf kampt met ongunstige wisselkoersen en het sluiten van e-commercebedrijf Redcoon.

Media Markt en Saturn melden dat de interesse van consumenten daalt voor producten als entertainment-, foto- en IT-hardware. Daar staat tegenover dat men meer smartphones, witgoed en tv’s gaat kopen.

Metro Group is bezig om Media-Saturn af te splitsen en een eigen beursnotering te geven. Het nieuwe bedrijf heet CECONOMY.

Foto: Lennart Tange (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug