Deel dit artikel
-

Onderzoek: de mobiele site is dood

Mobiele sites verliezen het van apps. Dat concludeert comScore in een onderzoek naar Amerikaanse gebruikers van iOS, Android en BlackBerry’s.

Mobiele gebruikers spenderen nog maar 18,5 procent van hun tijd op mobiele sites, voor het overige grijpen ze liever naar een app. Dat is een belangrijk verschil met enkele jaren geleden.

De uitsplitsing hieronder maakt het verschil duidelijk.

Per maand wordt alleen al 441 minuten doorgebracht op Facebook. Op de desktop gaat het om 391 minuten. In het algemeen zijn sociale media goed voor intensief mobiel gebruik.

Sites van Google worden het meest bezocht (78 miljoen bezoekers), gevolgd door die van Yahoo (66,2 miljoen) en Amazon (45,4 miljoen).

Deel dit bericht

16 Reacties

Maurice

Die titel nodigt in ieder geval uit om op te klikken:) Gisteren bij MoCoAm hebben we nog net zo goed verhalen gehoord van het tegenovergestelde. En ook met de recente berichten dat slechts 20% van de app-developers uit de kosten komt na het ontwikkelen van een app dragen daar aan bij.
Overigens is de VS in dit geval denk ik niet zo’n goede graadmeter voor NL. Smartphone penetratie hier is lager en aanbod van apps voor bijv. specifiek Nederlandse (retail)merken veel kleiner. Korreltje zout bij dit soort onderzoeken zou ik zeggen.

Marco van der Lingen

Een app of mobiele website zijn twee compleet verschillende dingen. Met een app ontwikkel je hoog frequente en/of relevante diensten voor loyale klanten die zich aan jou merk/dienst willen verbinden. Een mobiele website is vooral gericht op sales bij nieuwe klanten of als verhoging van de sales bij een emailcampagne. Hierbij is het logisch dat een app meer gebruiksminuten heeft dan een mobiele website. Maar het hebben van een voor mobiel geoptimaliseerde webomgeving is hierdoor niet minder belangrijk.

monique

Zou het ook niet ook komen doordat er steeds meer, al dan niet onbewust, behoefte is aan dat kennis overdracht die veel gepersonaliseerd en afgestemd aangedragen wordt op de individuele leer en informatie-voorkeur-systemen?
Wie kent z’n eigen leer en informatie-voorkeur-systeem op dit moment? Wordt belangrijke Informatie nu niet vaak als hagel over ons uit gestrooid…met de hoop dat er iets blijft beklijven? Hoe vermoeiend is dat? Hoeveel kost dat? Of wat ook vaak blijkt is dat de informatie vanuit de zender z’n voorkeur-systeem geprojecteerd, toch? hoe handig is dat? Wat als dat niet de jouwe is? en hoe duurzaam is het?
Vandaar dat ik er van overtuigd ben geraakt dat Apps een eerste stap zijn naar een web 3.0?

Arnoud Huberts

Volledig eens met Marco van der Lingen. De titel is misleidend. Het gaat hier in het onderzoek om grote gevestigde bedrijven met trouwe klanten. Voor nieuwe diensten en producten kun je niet verwachten dat iemand direct een app gaat installeren. Dan is de eerste indruk, namelijk het bezoeken van de website, erg belangrijk. Deze dient dus geoptimaliseerd te zijn voor het device waarmee de gebruiker de site bezoekt.

Dave

Ook eens met Marco en Arnoud dat een mobiele site en app niet met elkaar te vergelijken zijn, hebben beiden een totaal ander doel. Titel raakt daarnaast kant noch wal… de vergelijking tussen mobiele site en app vind ik niet sterk en de percentages zeggen niet zo veel. Als je zou kijken naar absolute aantallen in mobiel bezoek op je (mobiele) website en het groeipercentage daarvan, is het juist nu het moment om een mobiele site (of responsive design) te bouwen.

Martijn

En dan nog als aanvulling op de andere criticasters:

Hoeveel partijen hebben momenteel uberhaupt een mobiele site?
Minder dan 10%! Zou dat een reden kunnen zijn voor de populairiteit van de App?

mvdg

Voor sales zou ik toch zeker een mobiele site aanbevelen.
Met een app heb ik het gevoel dat je beland op de stapel van apps bij de gebruiker. De apps die populair zijn zijn daarnaast niet de apps die zelf de doelstelling hebben producten te verkopen

Ivo

Ik denk ook dat je ‘lui’ wordt van mobiele telefoons; een browser opstarten en een site opzoeken wordt door veel mensen al te lastig gevonden.

Ferdinand

Mobiele apps blijven een placeholder totdat html5 (of eventuele uitbreidingen of opvolgers) goed genoeg zijn inclusief integratie als gps, camera, mic ed.

Uiteindelijk zal het downloaden van een app een grotere drempel zijn dan het maken van een shortcut.

Ivo

@Ferdinand: Dat gebeurt vermoedelijk nooit; al sinds het begin van het web is het ‘wacht maar tot het web dit of dat eindelijk kan’. Aangezien google docs nog steeds niet beter is dan ms word, en html5 video pas 7 jaar na de opkomst van video op het internet kwam, denk ik dat als je daarop wacht, je altijd blijft achterlopen.

Ferdinand

@Ivo,

Je ziet dat dit in de browser al praktisch gebeurd is. Ik gebruik zelden meer dan de browser. De late komst van html5 video heeft meer te maken met het feit dat flash opzich prima werkte.

Ben het wel met je eens dat je daar niet op moeten wachten, maar uiteindelijk zijn apps placeholders en zullen apps en mobiele site naadloos in elkaar overgaan (tussen de mobiele pagina van facebook en de app zit al zeer weinig verschil momenteel)

Pieter Slagter

Tijdens de Mobile Convention Amsterdam in de Beurs van Berlage werd door meerdere sprekers verkondigd om ook aandacht te geven aan je mobiele website. Als die passant eens langs komt op je website moet hij een goede indruk krijgen en probeer deze vervolgens naar je App te leiden. Check ook de nieuwe dienst van Google om je website te optimaliseren voor mobiell: http://www.howtogetmo.nl/nl/d/

sipke

Google denkt daar toch echt anders over! Ze zeggen, apps zijn leuk, maar een mobiele site is een must. Toch wel interessant dat ze hun Appmarkt zo bashen. Ze verdienen er tenslotten honderdenmiljoenen aan.

Zie hun nieuwe site met statistieken http://www.howtogetmo.nl/nl/d/

De gidsen voor bureaus, uitgevers en adverteerders zijn ook meer dan interessant.

reinoud

Apps en sites groeien eerder naar elkaar toe. De linkedIn app is bijv. 95% html, die draait in een app-wrapper, oftewel een app waarbinnen een website wordt geladen. Vele kranten gebruiken dezelfde techniek.

Er bestaan ook al goede commerciele APIs die een mobiele site toegang geven tot functionaliteit in de telefoon (camera, adresboek etc).

Dit is ook goed nieuws voor je portemonnee. Het is gemakkelijker te ontwikkelen en je hoeft niet twee keer je geld uit te geven.

Marijke

Als klant voel ik me altijd een beetje bekocht als de app een verpakking van een website blijkt te zijn. Dan had ik net zo goed een bookmark kunnen maken. Van een app verwacht ik meer functionaliteit. Zo’n API lijkt me dan ook wel wat. Vervolgens vraag ik me wel weer af hoeveel privacy ik nog over houd.

Mark Visser

In de meeste gevallen is het ontwikkelen van een app vrij duur omdat deze voor verschillende apparaten ontwikkeld moet worden, waarbij een mobiele website snel en voordeliger gemaakt kan worden. Je kan een gratis demo aanvragen bij bedrijven als http://www.123-web.nl/.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond