Deel dit artikel
-

Online bestedingen dit jaar naar 12 miljard euro

In 2013 hebben Nederlanders 10,6 miljard euro besteed aan aankopen via internet. Dat is 8,5 procent meer dan de online consumentenbestedingen in 2012. Hiermee blijft de omzet van de online shoppingmarkt doorgroeien. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde onderzoek van Blauw Research naar online consumentenbestedingen. De aanwas van nieuwe online kopers vlakt wel af.

Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna honderd miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11 procent meer dan in het jaar ervoor.

Afgelopen jaar hebben 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan via internet. Dit is iets meer dan vorig jaar (+2%). De aanwas van nieuwe online kopers vlakt wel af. Het zijn vooral ervaren online shoppers die steeds meer online kopen.

Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de online verkoop van producten, zoals kleding, tablets en speelgoed. De omzet uit de verkoop van producten is met 12 procent gestegen ten opzichte van 2012. Het segment speelgoed (+27% naar 105 miljoen) is opnieuw het sterkst stijgende segment van de online shopping markt, gevolgd door Muziek (+19 naar 123 miljoen). Ook de grootste productsegmenten Telecom (+16% naar 1,5 miljard) en Kleding (+16% naar 850 miljoen) blijven het goed doen en stijgen sterker dan de totale online markt.

De omzet uit de online verkoop van diensten stijgt minder hard (+5%). Dat ligt aan de lage omzetgroei van het segment Reizen (+2%). Reizen blijft wel het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van 3,9 miljard euro.

De markt voor online consumentenbestellingen blijft verder doorgroeien. De groei wordt onder meer veroorzaakt door het mobiele kanaal. Ruim twee miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk. Het aandeel van mobiele commerce (m-commerce) in de totale online omzet zal steeds verder toenemen.

Anderzijds vervagen de grenzen tussen on- en offline kanalen. Consumenten kunnen steeds makkelijker switchen tussen kanalen. In 2014 zal de groei van de webwinkelmarkt weer toenemen ten opzichte van 2013 vanwege het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie. Over het hele jaar groeien de online consumentenbestedingen naar verwachting tussen negen en tien procent naar bijna twaalf miljard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond