Deel dit artikel
-

Online bestedingen passeren de grens van 20 miljard in 2016

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels die online producten eof diensten verkopen. De online bestedingen  stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood lieten dit jaar een forse stijging zien, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

In het vierde kwartaal van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit dan een jaar eerder. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard aan online bestedingen. Online groeit hiermee met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van 20 miljard.

De offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 zijn daarentegen nagenoeg stabiel zijn gebleven.

Volgens Gino Thuij van GfK, die het onderzoek uitvoerde, is de groei vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.

Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. De online bestedingen aan producten lieten in 2016 een sterkere groei zien dan de online bestedingen aan diensten.

In termen van groei staan uitgaven aan schoenen & lifestyle-producten met stip op nummer 1. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen online aan schoenen, versus 642 miljoen in 2015. Wel is de gemiddelde prijs per online aankoop binnen dit segment licht aan het dalen.

De online uitgaven aan speelgoed stegen van 213 miljoen in 2015 naar 275 miljoen in 2016, een toename van 29 procent. Tegelijkertijd is het aantal online aankopen met 59 procent toegenomen, waardoor de gemiddelde prijs per aankoop daalt van 115 in 2015 naar 93 euro in 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond