Deel dit artikel
-

Online concurrentie supermarkt nog zeer beperkt

De concurrentie van internet voor fysieke supermarkten in Nederland blijft nog altijd beperkt. De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt circa 90 euro. Dat concludeert het kennisplatform Supermarkt & Ruimte samen met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastGoed.

De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa 441 miljoen euro. Dat is nog altijd bescheiden vergeleken met de totale retailomzet van 35 miljard.

De frequentie waarmee de gemiddelde consument online supermarktaankopen doet ligt dan ook erg laag: Ongeveer de helft van deze doelgroep bestelde langer dan 2 weken geleden voor het laatst een supermarktproduct online.

Uit de eerste meting (oktober 2015) bleek dat 0,8 procent van de supermarktomzet (consumenten) via het online kanaal gaat. Dit aandeel bleek in maart van 2016 te zijn toegenomen tot 1,1 procent. In november 2016 werd 1,3 procent gemeten.

De doelgroep die online boodschappen doet, is tot op heden vrij stabiel gebleven. Het aandeel ligt relatief hoog in West Nederland. In Noord Nederland is dit erg laag. Het landelijk gemiddelde bedraagt 11 procent.

De groep in de leeftijd van 35 tot 50 jaar heeft het hoogste aandeel, gevolgd door de jongste leeftijdsgroep vanaf 18 jaar. Ouderen hebben duidelijk minder belangstelling voor het online kanaal. Er is ook een sterke correlatie met inkomensniveau. Bij twee keer het bovenmodaal huishoudinkomen geeft 23 procent aan wel eens online boodschappen te doen.

Van alle ondervraagde consumenten geeft 12 procent in algemene zin aan wel eens online een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Dat geldt dan vooral voor de artikelgroep frisdrank, water, sappen en alcoholische dranken. Typische kruidenierswaren volgen op enige afstand. De meeste groei zit in was- en reinigingsmiddelen.

Ruim de helft van de doelgroep is georiënteerd op Albert Heijn. Jumbo heeft het afgelopen half jaar een flinke groei doorgemaakt van 8 procent in maart tot nu 14 procent.

De onderzoekers verwachten geen vlucht naar voren. De autonome groei van de supermarktbranche is bijna dubbel zo hoog als het volledige marktaandeel online supermarktomzet.

Het rapport kan voor 50 euro ex BTW worden besteld via info@supermarktenruimte.nl o.v.v. naam en bedrijfsgegevens.

 

” title=”