Online exploitatie Free Record Shop naar ECI

2399400831_19273b7113
Pagina tools
NIEUWS - 11 november 2011 14:41

Free Record Shop gaat een samenwerkingsverband aan met webwinkelbedrijf ECI op het gebied van online verkoop. De entertainmentketen benadrukt dat men de onlineverkoop niet gaat afstoten.

Free Record Shop, dat ook de merken Game Mania en Expo voert, geeft per 12 januari de exploitatie van zijn webshops uit handen aan ECI. Wel blijft het onlinemerk Free Record Shop bestaan. “Voor de eindgebruiker verandert er niks, maar hij kan kiezen uit een groter assortiment,” vertelt Serge Couvreur, operationeel directeur van Free Record Shop, aan Emerce.

De contacten met ECI waren er al langer, aldus Couvreur. “We stonden juist op het punt om ons online platform weer helemaal te vernieuwen toen ECI besloot om zich te concentreren op online verkoop. En omdat we al met elkaar in gesprek waren, leek het ons verstandiger om de online investeringen te combineren.”

ECI heeft afgelopen zomer zijn achttien fysieke winkels gesloten omdat het winkelconcept niet meer paste bij de nieuwe organisatie. Zestig procent van de verkoop werd al online gerealiseerd, slechts twintig procent van de verkoop kwam nog uit winkels. ECI claimt nu een tweede plaats in de online boekenmarkt na Bol.com.

Voordeel van de samenwerking is volgens Couvreur dat Free Record Shop nu ook andere producten kan aanbieden naast games, cd’s en dvd’s, zoals boeken. De onlineshop van Free Record Shop was al bezig om het assortiment verder uit te breiden met ebooks en ereaders en sinds maart is er ook een eigen online filmdienst.

Free Record Shop gaat ook geen medewerkers afstoten, benadrukt Couvreur, maar die zijn nu wel ondergebracht bij de commerciële en operationele afdelingen van Free Record Shop (FRS) en Expo in Breda. “De mensen van de online afdeling zaten een beetje geïsoleerd op het hoofdkantoor. De huidige integratie werkt efficiënter.”

Couvreur zegt dat de onlineverkoop voor Free Record Shop tot nu toe positief is geweest, al wil hij wel toegeven dat het geen kernactiviteit is geworden. Dat blijven de stenen winkels. “Als je online echt succesvol wilt zijn, moet je eigenlijk een omzet draaien van 20 tot 30 miljoen euro per jaar. Dat hebben we nooit gehaald.”

Foto: Arturo Sotillo (cc)

Meer over:

E-commerce, ECI, Free Record Shop, Strategie

Reacties op "Online exploitatie Free Record Shop naar ECI"

Er is tot nu toe 1 reactie geplaatst. Reageer ook!

D.Strijkert 24 feb, 2012 - 14:22

Wat een zooitje daar bij FRS/ECI. Als je na een snelle levering ook snel betaalt (per acceptgiro) krijg je na 2 weken geheel ten onrechte een betalingsherinnering met een dreiging van incassokosten op termijn.
Het geld (van FRS) blijkt naar ECI te zijn overgemaakt.
Dat weten ze blijkbaar van elkaar nog niet!
De “klant centraal stellen” heet dat bij hen zeker!!
Dit is dus het eerste en tevens het laatste artikel dat ik daar gekocht heb.

DS

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers