Deel dit artikel
-

Online omzet RTL Group: 200 miljoen euro

De online omzet van RTL Group groeide vorig jaar met twintig procent tot 200 miljoen euro. Het on demand kanaal RTL XL genereerde in Nederland een half miljard videostreams. On demand stelt bij RTL verhoudingsgewijs niet veel voor. YouTube levert twee keer meer views op.

De jaarcijfers presenteerde RTL Group vorige maand al. Vandaag brengt het een document naar buiten waarmee het zich aan de financiële markt presenteert. De presentatie (PDF) geeft nog wat meer online cijfers dan Europa’s grootste tv-bedrijf in februari gaf.

Zo blijkt de online omzet van tweehonderd miljoen euro eigenlijk nog maar een druppel op de gloeiende financiële plaat is. Als geheel zette het concern namelijk voor zes miljard om. Dat houdt omgerekend in dat 3,5 procent van de omzet uit digitale activiteiten komt. Ter vergelijking: zelfs de meest behoudende printuitgeverij haalt tegenwoordig zeker tien procent van de verkopen met online handel.

Het aantal gegenereerde videostreams in heel Europa was al bekend: 2,4 miljard. Wat RTL vergeet te melden, is dat on demand televisie niet veel meer zal groeien. Drie miljard on demand uitzendingen zal ongeveer het maximum haalbare zijn.

Opvallend is dat streaming op YouTube twee keer meer wordt gebruikt dan alle eigen varianten op ‘Programma Gemist’ of RTL XL. RTL Group genereert op YouTube namelijk 4,5 miljard views.

In Nederland groeide RTL XL met een derde ten opzichte van 2011:

Foto: Jeroen Mirck (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond