Deel dit artikel
-

Online retail in Nederland dit jaar naar 10 miljard euro

Vooralsnog hebben de aanhoudende crisis en het dalende consumentenvertrouwen weinig effect op online consumentenbestedingen. Deze stijgen in 2012 opnieuw met 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor naar een totale jaaromzet van 9,8 miljard euro. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research. De verwachtingen voor dit jaar: 10 miljard euro.

Consumenten blijven steeds vaker bestellen via internet en stuwen hiermee de omzetgroei van de online markt. In 2012 hebben online kopers gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon gedaan, 8 procent meer dan een jaar geleden. Het totaal aantal online bestellingen blijft verder stijgen met 13 procent naar 88 miljoen orders in 2012. Dat zijn ruim 240.000 bestellingen per dag.

Volgens Carlos Mendes Aguiar, directeur PostNL Retail & E-Commerce Services, is het groeipercentage ook terug te zien in het pakkettenvolume van PostNL. De toename in aantal bestellingen blijven de motor van de online markt. Vroeger kwam dit door nieuwe online kopers, nu door groei in frequentie. Wel wordt er minder uitgegeven per bestelling. Consumenten besteden 111 euro per order, 4 procent minder dan in 2011.

Het aantal online kopers neemt overigens nog altijd toe. In 2012 hebben 10,58 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Een stijging van 4 procent in vergelijking met een jaar geleden. De aanwas van nieuwe kopers vlakt wel af; in 2012 hebben 400.000 Nederlanders voor het eerst via internet gekocht.

De omzetgroei van de online markt komt vooral uit een toename van productbestedingen (+12 procent), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 stijgen deze harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (+6 procent).

Ook de groei van de grote online segmenten is een drijfveer van de omzetgroei. De segmenten online kleding met een omzet van 730 miljoen eoro (+16 procent) en (mobiele) telecom met een omzet van 1,25 miljard euro (+14 procent) stijgen sterk ten opzichte van 2011.

Aan reizen wordt online gemiddeld het meest besteed per bestelling, dit segment blijft dan ook het grootste segment binnen de online markt. Online Reizen groeit in 2012 met 4 procent naar een jaaromzet van 3,8 miljard euro. De sterkst stijgende segmenten in 2012 zijn speelgoed (83 miljoen), muziek/downloads (103 miljoen) en huis&tuin (158 miljoen).

In 2013 wordt een groei van 8 procent van de online markt verwacht naar een jaaromzet van 10,5 miljard. Vooral de sterke opkomst van het mobiele kanaal (tablets en smartphones) draagt bij aan de groei in volume.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond