Deel dit artikel
-

Online retail wint het van winkels op Black Friday

Beleggers zijn nerveus over de Thankgiving verkopen in de VS. De koersen van grote retailers als Target en Walmart daalden afgelopen uren nu de stormloop op winkels tijdens koopjesdag oftewel Black Friday uitblijft. Het lijkt er sterk op dat fysieke retailers steeds meer concurrentie krijgen van online retailers.

IBM denkt dat de online verkopen vandaag 14 procent hoger liggen dan vorig jaar, maar het winkelbezoek valt volgens de eerste berichten tegen.

Veel winkels hadden gisteren op Thanksgiving de prijzen al verlaagd. Donderdag was het in Amerikaanse winkelcentra dan ook druk. In het Verenigd Koninkrijk waren de grote winkels en winkelcentra vandaag ook goed gevuld.

Volgens de Adobe Digital Index hebben Amerikanen gisteren online 1 miljard dollar online besteed, in elk geval tot 5 uur in de middag. Dat is 22 procent meer dan vorig jaar.

IBM denkt dat de verkopen zelfs 26 procent hoger lagen. Wel zijn de gemiddelde uitgaven iets gedaald naar 123 dollar. Een derde van de verkopen werd afgewikkeld via mobiele apparaten. Die 60 procent van het verkeer genereerden. Het zijn overigens voorlopige cijfers die nog kunnen veranderen.

Het is een cruciale tijd voor Amerikaanse retailers, waarin zij twintig tot soms wel veertig procent van hun jaaromzet genereren. Black Friday is in de VS traditiegetrouw de dag waarop het seizoen voor kerstinkopen begint.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond