Deel dit artikel
-

Online retailer Coolblue breidt snel uit

Het Rotterdamse Coolblue opent veertien nieuwe webwinkels. Na eReaderstore.nl en Babyfoonstore.nl zag afgelopen week Mediacentershop.nl het licht. Deze maand wordt zelfs elke week een specialistenshop geopend, waaronder Tandenborstelstore.nl, Stofzuigerstore.nl, Koffiecenter.nl en Tondeuseshop.nl.

Directeur Pieter Zwart had verdere specialisatie al voor ogen toen hij in 2000 samen met Paul de Jong en Bart Kuijpers vanuit een studentenhuis in Rotterdam begon met Mp3shop.nl. Bijna tien jaar verder heeft Zwart tweehonderd man voor zich werken. Coolblue heeft 38 sites die gezamenlijk een omzet van circa 70 miljoen euro draaien.

De verdere specialisatie is een logische ontwikkeling voor Coolblue, stelt Zwart. "We merken dat klanten graag vergelijken, en ook graag accessoires kopen. Als er voldoende aanbod is, zetten we specifieke productgroepen bij elkaar." Hij noemt als voorbeeld de half september gelanceerde eReaderstore.nl, met een uitgebreid aanbod van e-readers en accessoires. Die waren eerst bij PDAshop.nl te koop. Naast e-readers zijn bij de nieuwe site ook e-books, geheugen, screenprotectors en styli te bestellen. Gemiddeld heeft zo’n site drie maanden nodig om een breed publiek te bereiken, zegt Zwart. "We halen het aanbod niet meteen weg bij de generieke sites."

Ook heeft het bedrijf vier reguliere winkels met een breed aanbod van elektronicaproducten. Volgens Zwart zijn er nu eenmaal klanten die de producten eerst eens willen bekijken. Bovendien groeien volgens Zwart online en offline shoppen naar elkaar toe. Via een heldere indeling per productgroep, kleuren en logo’s wordt het winkelen vergelijkbaar met het surfen door de websites van Coolblue. Aankopen in de winkel worden desgewenst thuisbezorgd en ook afhalen van online bestellingen is mogelijk.

Toch ketste vorig jaar een samenwerking af met Dexcom Holdings, eigenaar van winkelketens Dixons, Dynabyte en t for telecom. Dexcom nam eind 2007 een belang in het bedrijf, waarna oud-directeur van Dixons Johan Lesterhuis wekelijks bij het bedrijf over de vloer kwam voor het geven van adviezen. De partijen kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat ze de voorkeur aan geven om op eigen kracht hun positie in de markt van personal electronics verder te verstevigen.

Zwart zegt dat hij weinig merkt van de recessie of zelfs maar van de toenemende concurrentie. "Juist in dit soort tijden gaan mensen prijzen vergelijken en online bestellen." Hij erkent dat er steeds meer concurrentie komt, maar constateert dat de grote winkelketens – van Dixons tot BCC – met online aanbod achterblijven.

Als belangrijke trends noemt Zwart onder meer de snelheid van leveren. Dat wordt steeds meer een vereiste, zegt hij. Klanten die voor 22.00 uur bestellen, hebben hun artikelen de volgende dag al in huis zonder extra kosten. Coolblue was al de eerste Nederlandse webwinkel die bestellingen tot 21.00 uur de volgende dag thuisbezorgde.

Als extra koopimpuls ontwikkelde Coolblue voor de grap ooit het ‘wrapped object modelling’. Het dat het IT-systeem van Coolblue een nauwkeurige plakplaat uit je printer laat rollen, die met ouderwets knip- en plakwerk resulteert in een model op werkelijk formaat van bijvoorbeeld een Mp3 speler of telefoon. Maar volgens Zwart is het daar bij gebleven. Het fysieke contact met de producten in de winkel is belangrijker.

Zwart heeft inmiddels ook plannen voor uitbreiding buiten de Benelux, maar laat zich daar nog niet over uit.

Deel dit bericht

1 Reactie

Monique

wat overdreven om voor een product zoals tandenborstels een aparte webshop op te tuigen. Waar gaat dat heen???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond