Deel dit artikel
-

Online retailers rommelen met prijzen

Toezichthouder ACM grijpt nog niet in bij online speelgoedwinkels die zich schuldig maken aan nepaanbiedingen. In de aanloop van Sinterklaas worden fikse kortingen gesuggereerd op prijzen die volgens de Consumentenbond nooit gerekend zijn.

Bol.com maakt zich verreweg het vaakst schuldig aan ‘nepaanbiedingen’. Ruim 70 procent van de prijzen kloppen niet. Ook Wehkamp, Fonq en Blokker doet er hard aan mee.

Van begin september 2014 tot en met half november 2014 bekeek de Consumentenbond wekelijks 160 prijzen van populair speelgoed, en noteerde 457 nepaanbiedingen. Zo kostte de Politiepatrouille met zwaailicht van Playmobil bij Bol.com in september 27,99 euro. In oktober ging de prijs omhoog, terwijl het als koopje werd aangekondigd: van 31,99 voor 29,99 euro. Een ‘van-prijs’ of doorgehaalde prijs bij een artikel moet direct voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk berekend zijn door de winkel, vindt de Consumentenbond.

Winkelketen Blokker valt op omdat er wekenlang nauwelijks aanbiedingen zijn, terwijl er wel korting gesuggereerd wordt door er een doorgehaalde van-prijs bij te zetten. Mogelijk betreft het een adviesprijs, maar dat moet Blokker er dan bij vermelden, zegt de bond.

Ook Bart Smit, Intertoys en ToysXL gebruiken nepaanbiedingen, zij het in mindere mate. Het minst slecht doen V&D en Toys’R’Us het: nog geen tien procent nepaanbiedingen.

Wehkamp heeft inmiddels laten weten de aanbiedingen van speelgoed op haar website aan te passen. Sinds deze week vermeldt Wehkamp ‘adviesprijs’ bij de aanbieding en niet langer een ‘van-prijs’ of doorgehaalde prijs.

Deel dit bericht

6 Reacties

Alex

Het wordt allemaal een beetje te gek waar de overheid zich mee gaat bemoeien! Klanten kunnen zelf kiezen en aanbiedingen hebben toch nooit bestaan. Nu zijn de winstmarges van aan de beurt bij bedrijven. Volgend jaar krijgen we een lijst van vaste verkoop prijzen van de staat.

Roland

@Alex; beetje rare reactie. Het is toch te gek voor woorden om een artikel wat eerst € 27,99 heeft gekost vervolgens als aanbieding neer te zetten voor € 29,99. Bedrijven verliezen hun geloofwaardigheid, erg schadelijk voor de hele retailmarkt zulke acties. Terecht dat dit inzichtelijk wordt gemaakt.

Roland

@Roland men is toch vrij om te doen met hun bedrijf wat ze willen. Als ik eerst een product te koop zet voor 99,00 en daarna van 19,999 voor 9999,00 dan is het toch aan de klant om te beslissen of ze het kopen of niet. Het is toch ook marktwerking dat een bepaald product goedkoper is in een bepaalde periode. Sinterklaas is een cashcow voor online retailers.

Wat betreft de geloofwaardigheid van een bedrijf, elk bedrijf / winkel probeert toch zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen het zijn winst gedreven bedrijven.

Roland

We willen als branche allemaal zo goed mogelijk verdienen. Vertrouwen van consumenten is hierbij belangrijk. Op deze manier verziek je de branche en ben je niet geloofwaardig. Volgens mij is het juist nu zaak credible te zijn, ik denk dat bedrijven die dit niet doen zich in de vingers snijden, goed dat dit transparant wordt gemaakt door de ACM. Van mij hoeven er geen overheidsmaatregelen genomen te worden, maar ik vind het wel goed dat dit openbaar wordt gemaakt. Een goed signaal ook naar retailers die hier wel goed mee omgaan.

HBS Nederland

Idd, een rare opmerking van @Alex, je wil toch vertrouwen van de consument winnen en behouden? Mooi verwoordingen van @Roland.

Benfromhaarlem

Als goede klant van bol.com, na 70 bestellingen kreeg ik een bedankje en de aanbieding dat als ik voor half november nog een aankoop zou doen ik een korting zou krijgen van € 2,50.

Toevallig had ik voor deze aanbieding 2 cd’s in mijn winkelwagentje.
Na de aanbieding had bol.com deze beide cd’s in totaal met € 3 verhoogd!
Dus geen € 2,50 korting, maar per saldo € 0,50 prijsverhoging!

Schandalig dit soort praktijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond