Deel dit artikel
-

Online Sinterklaas piekt harder in 2011

Nederlanders gebruiken internet in 2011 tussen de twintig en veertig procent meer om zich voor te bereiden op Sinterklaas. De online liefde voor de Spanjeganger wordt morgen acuut ingewisseld voor de Kerstman. 

Daarbij gaat het niet enkel om winkelen, maar ook andere voorbereidende zaken als het schrijven van gedichten, informatie over intochten en het maken van surprise.

Net als vorig jaar ligt de piek in het aantal zoekopdrachten rondom Sinterklaas een enkele dag voor 5 december. Het verschil hangt af van de dag waarop het weekend valt. De patronen voor het Googlegebruik zijn hetzelfde in 2010 en 2011, maar de pieken zijn dit jaar tientallen procent hoger:

Ook opvallend, maar niet verrassend, is dat de liefde voor de goedheiligman morgen direct plaatsmaakt voor de Kerstman. Google Insights laat zien dat het sentiment in een klap omslaat van de ene man met baard voor de andere:

Amerikaans onderzoek laat voorts zien dat zoekopdrachten via de mobiele telefoon en zoekopdrachten naar kortingsbonnen dit jaar met vele tientallen procenten is gestegen.

Foto: Hans Pama (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond