Deel dit artikel
-

Online supermarkten, de millennials komen eraan

De generatie 25 tot 34 jaar neigt het meest tot het online doen van hun boodschappen, ook al heeft meer dan de helft van hen een supermarkt binnen tien minuten afstand van hun huis.

Onderzoek van dataleveranciers Syndicateplus in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk laat zien dat vooral de jongere consument zich klaarmaakt voor de online supermarkt. Dertien procent van de groep tot 35 shopt hier wel eens online, twaalf procent in de groep tot 45 jaar.

De belangrijkste factoren om niet in de auto of op de fiets te stappen zijn de breedte en diepte van het online assortiment en de ongelimiteerde openingstijden op internet.

Omdat de consument thuis rustig kan winkelen, is het digitale boodschappenmandje vaak groter dan dat in de fysieke winkel. Daar staat wel tegenover dat de bezoeksfrequentie van de online supermarkt nog aanzienlijk lager ligt dan die van de fysieke winkel.

Volgens Pieter van Herpen van Syndicateplus is het een kwestie van tijd dat men vaker naar de internetsuper gaat. “Als je naar Engeland kijkt, zie je dat men daar vaker en meer online winkelt. Het aanbod daar is ook groter. Zo is daar het versaanbod ook aanzienlijk groter dan elders.”

Tachtig procent van de consumenten wil de boodschappen thuisbezorgd krijgen, twintig procent wil ze afhalen. Daar ligt direct een volgende drempel voor de groei bij de online supermarkten: de bezorgkosten. Voor de supermarktbedrijven zit daar ook direct een van de grootste financiële uitdagingen: het kostendekkend krijgen van de zogeheten last mile.

Foto: Sodanie Chea (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Eef

De bezorgkosten gaan zo meteen alleen maar omlaag, dat wordt de volgende prijzenoorlog binnen Supermarktland.

Job

Zou mooi zijn idd (supermarktoorlog) want momenteel kan fatsoenlijk bestellen alleen bij AH. Hoewel ik daar erg tevreden over ben zou ik Jumbo en co ook graag tot in mn keuzen zien bezorgen. Bezorgkosten vallen overigens onder de streep erg mee. Je hoeft zelf niet te rijden en je doet minder impuls aankomen omdat je niet langs de schappen loopt. Ook krijg je vaker korting omdat je meer grote hoeveelheden besteld. Ipv 1 fles wijn per supermarktbezoek, bestel je 12 flessen online met 10% korting. Verder staan bij AH de bonus aanbiedingen duidelijk weergegeven waardoor ik sneller geneigd ben een bonus product te nemen, waar ik daar in de winkel geen seconde op let.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond