Deel dit artikel
-

Online vergelijkers meest gebruikte informatiebron voor energie

Websites van energieleveranciers en prijsvergelijkers blijven de meest gebruikte informatiebronnen voor consumenten. Dat blijkt uit een marktverkenning van de Autoriteit Consument & Markt.

Naast deze bronnen zijn vrienden en familie ook een veel gebruikte bron van informatie voor consumenten die zich alleen georiënteerd hebben. Het lijkt erop dat consumenten die intern zijn overgestapt dit met name hebben gedaan nadat zij contact hebben gehad met hun eigen energieleverancier.

Het oriëntatiekanaal komt niet persé overeen met het kanaal waar het uiteindelijke contract wordt gesloten, stelt de AFM vast. De grootste groep consumenten die is overgestapt sluit het contract af via de klantenservice van de energieleverancier, of via de website van een energieleverancier. 17 procent van de overstappers sluit het contract via een verkoper aan de deur en 12 procent via een collectieve actie. Slechts 9 procent sluit het contract via een prijsvergelijker, terwijl dit wél een belangrijk kanaal is in de oriëntatiefase.

Voor de vergelijkers zijn het gouden tijden. Ondanks de dalende energieprijzen stapten niet eerder zoveel consumenten over naar een andere energieleverancier. In 2015 was dat 15,1 procent. Nederland scoort hiermee ruim boven het Europees gemiddelde van 6 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond