Deel dit artikel
-

Online verkoop cosmetica in Nederland nog in kinderschoenen

Cosmeticaproducenten Estee Lauder, Chanel en Clarins starten na drie jaar voorbereiding een online consumentenwinkel: gloss.com . De verwachtingen zijn hooggespannen, maar hoe zinvol is de online verkoop van make-up nu eigenlijk?

De online markt voor dure cosmetica is tot nu een problematische gebleken. Initiatieven van producenten om direct aan consumenten te leveren, zijn veelal vroegtijdig gesneuveld. Sites als Eve.com en Beautylungle.com, die meerdere A-merken in hun assortiment hadden, slaagden er niet in de torenhoge marketingkosten om te zetten in prettige winstcijfers.

Wat overbleef zijn sites van warenhuizen en drogisten, die in sommige gevallen A-merken, maar verder toch vooral B-merken te bieden hebben. Deze week is echter een nieuwe poging van start gegaan. Estee Lauder, marktleider in de Verenigde Staten, lanceert met de Franse partners Chanel en Clarins een online make-up winkel. Gloss.com , waar al sinds 1998 aan wordt gewerkt, zal 5000 producten van zes A-merken aanbieden. De activiteiten blijven voorlopig beperkt tot de Amerikaanse markt. Volgens een woordvoerder van Chanel Nederland leent de Europese markt zich niet meteen voor online verkoop. Afstanden zijn hier kleiner, zodat een traditionele retailkanaal voldoende bereik heeft voor offline verkoop.

Toch lijkt ook hier sprake te zijn van een potentieel grote markt. Uit de Online Shopping Monitor blijkt dat in de eerste zes maanden van 2001 voor ongeveer vier miljoen gulden is besteed aan persoonlijke verzorgingsartikelen, waaronder cosmetica. De totale cosmeticamarkt bedroeg volgens branchevereniging NCV vorig jaar in 'af-fabrieksprijzen' 2,3 miljard gulden. Make-up, ofwel "decoratieve cosmetica", was goed voor 232 miljoen gulden. De online verkopen beslaan dus slechts een fractie. Liggen hier geen kansen die onbenut worden gelaten?

Een woordvoerder van Dr. Van Der Hoog is het hiermee eens. "Zeker voor A-merken is het heel goed mogelijk om met winst direct aan consumenten te leveren", vindt zij. "Voor ons in het middensegment loont het niet om een potje crème aan één klant te leveren. Wij halen de transportkosten er niet eens uit". Dr. van der Hoog is daarom afhankelijk van online drogisten, waar klanten een minimum bedrag moeten besteden. "De prijs en de marge van een A-merk zijn dusdanig hoog, dat het in deze gevallen wel loont om direct te leveren, aldus de woordvoerder.

Michiel Gieben van L&#39 Nederland is het hier mee eens. Zijn bedrijf, dat in het hogere segment van de markt opereert, verkoopt nog niet online aan consumenten. Plannen zijn er ook nog niet, maar bewondering voor het initiatief van Estee Lauder des te meer. "Ik ben heel benieuwd hoe ze het er van afbrengen. Wij hebben er bewust nog niet voor gekozen omdat we de groothandel niet voor de voeten willen lopen. Op zich leent deze markt zich wel voor online verkoop, maar alleen in combinatie met andere artikelen." Een ander bezwaar dat Grieben noemt is dat make-up toch vooral een "geur en kleur product" is. Parfumerieën en de duurdere warenhuizen zullen te allen tijde een belangrijk deel van de distributieketen uitmaken.

Grieben ziet dan ook mogelijkheden in allianties met deze partijen. "Lancôme heeft in Amerika bijvoorbeeld een online winkel op de site van Macy's. De look 'n feel van deze partijen blijkt heel goed op elkaar aan te sluiten. Macy's doet de logistieke afhandeling van alle aankopen, wat ook weer een groot voordeel is".

Kortom, de hindernissen om deze markt in Nederland tot bloei te brengen zijn groot. Een compacte markt met een sterk traditioneel distributiekanaal en modieuze producten die aangeraakt en geroken moeten worden. Wellicht dat de de site van de Bijenkorf binnenkort de sprong waagt en het voorbeeld van Macy's volgt.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jacob Nubé

Weer een initiatief tot de online-verkoop van cosmetica producten. Het zou toch een keer moeten lukken. Zeker op A-merken zijn de marges hoog. De logisiteke kosten moeten er toch uitgehaald kunnen worden. In tegenstelling tot vermeld in het artikel lijkt mij de Europese markt uitermate geschikt voor de online-verkoop. Juist omdat de afstanden klein zijn. Traditionele retailkanalen zullen zeker dominant aanwezig blijven, maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor een nieuw ditributiekanaal. Estee Lauder, Chanel en Clarins hebben dit initiatief hoogstwaarschijnlijk genomen om een extra kans te benutten. Met het wegtrekken van negatieve sentimenten en het stabieler worden van de markten is het misschien mogelijk de online-verkoop van cosmetica tot een succes te maken. groeten, Jacob Nubé

Adam Curry

Bijzonder dat dit artikel geen melding maakt van {Lapaay Cosmetics; http://lapaay.com }. Zeker geen onbekende in de sector en voor het Nederlandse winkelend publiek. Daarnaast is hun online advies (applicatie) een groot success. Dit artikel zal dus wel een vertaling zijn van eoa Amerikaanse publikatie want research is in ieder geval niet gedaan. Of is de Nederlands markt niet belangrijk genoeg voor e-Merce? AC ————————–Naschrift redactie Lapaay.com is inderdaad bij het maken van het artikel over het hoofd gezien. Er is echter geen sprake van vertaling van een buitenlandse publicatie, de redactie heeft wel degelijk zelf navraag gedaan bij de cosmeticamerken die in het artikel genoemd worden.

e van den Berg

in uw artiekel mis ik de gegevens van Artistry cosmetica

Frank Uytdewillegen

In Nederland is sinds april 1999 alaparfumerie.nl aktief. aLaParfumerie biedt een zeer uitgebreid assortiment luxe geuren van bekende A-merken. Er worden zelfs merken exclusief aangeboden: het merk Yáne wordt alleen via aLaParfumerie verkocht. Door middel van een zelf ontwikkelde database slagen wij er in de consument te voorzien van een persoonlijk advies. De consument kan een geur zoeken die past bij een geur die men reeds gebruikt, een geur die past bij het karakter van iemand of een geur die past bij zijn/haar sterrenbeeld.Gezien het grote aantal bezoekers, bestellers en enthousiaste reacties kan men stellen dat er zeker draagvlak bestaat voor online verkoop van cosmetica-produkten. Een online-operatie kan echter alleen succesvol zijn indien er relevante en unieke toegevoegde waarde wordt geboden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond